Vinnarna av Byggopus prisades på Cirkus

Vinnarna av Byggopus prisades på Cirkus

Under Årets Bygge-galan ikväll fick Julia Johansson och Henrik Nilsson ta emot priser i tävlingen Byggopus för bästa examensarbete.

Julia Johansson från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, hade valt ämnet ”Stadsfrämjande parkering. Mindre ytor för parkering genom ökat samutnyttjande” och vann i civilingenjörsklassen. Hon tilldelades 10 000 kronor av Sveriges Byggindustriers vd Ola Månsson. Hon var förvånad över att vinna med tanke på att examensarbetet inte handlar om byggfasen utan om det tidiga planeringsskedet och staden som helhet.

– Det viktigaste med mitt examensarbete har varit att väcka tankar och diskussion om hur framtidens städer ska se ut och fungera och hur mycket plats infrastruktur och specifikt parkering faktiskt tar, säger Julia Johansson, som jobbar med detaljplanering på stadsbyggnadskontoret i Malmö.

Simon Larsson och Henrik Nilsson från Malmö högskola hade skrivit om ”Robusthet i miljonprogrammets prefabricerade betongkonstruktioner. De vinner i klassen högskoleingenjörer. Även de fick 10 000 kronor att dela på.

– Vi jobbade hårt förra våren med examensarbetet. Att vi skulle kamma hem priset kom som en överraskning. Konkurrensen var hård och vi är stolta över den uppmärksamhet vårt opus fått. Det är viktigt med tanke på de utmaningar miljonprogrammet står inför, säger Simon Larsson, projektör på Skanska teknik i Malmö, och Henrik Nilsson, Strusoft, som utvecklar mjukvaror för byggbranschen.

Hedersomnämnandet gick till Jonna Kyrö, Umeå universitet, för arbetet ”Flytt och ombyggnad av kulturbyggnaden Ingenjörsvillan" i Kiruna.

Läs mer här: Byggopus vinnare prisades på Cirkus