När vattnet lyfts fram i Forsåker installeras ålyngelledare i den gjutna årännan som ska hjälpa ålen i sin vandring uppströms.

Ålyngelledare visar vägen genom Forsåker

Ålens livscykel är ett fascinerande mysterium som gör den till en helt unik varelse. Men på grund av dess långa resor över världen samt överfiske är den idag en mycket utsatt art vars bestånd har minskat. När Mölndalsån genom Forsåker byggs om har därför särskild hänsyn tagits till ålen. Vid dammarna ska det byggas så kallade ålyngelledare så att ålynglen kan vandra förbi uppströms.

Men vi tar allt från början. Ålens resa börjar i Sargassohavet ca 700 mil från Sverige. De föds som små larver på flera hundra meters djup och direkt påbörjar de sin färd österut med hjälp av Golfströmmen. Under sin resa till de svenska insjöarna går ålen igenom flera olika stadier där de byter skepnad och färg på grund av vilken typ av vatten de befinner sig i.

Just på grund av denna långa svåra resa är ålen en utsatt art som det är. I kombination med överfiske och föroreningar har beståndet dessutom minskat radikalt. Därför är det viktigt att skapa så lite påverkan som möjligt när nybyggnation utförs vid deras vandringsleder. På många håll i Sverige har så kallade ålyngelledare uppförts vid dammar i vattendragen. Helt enkelt en alternativ väg för ålen där den kan vandra förbi hindren.

I den pågående ombyggnationen av Mölndalsån genom Forsåker ingår det att lyfta fram vattnet och göra det synligt genom hela området. I den nya synliga årännan kommer det rinna ett lugnare kontrollerat flöde i trappningar (små dammar). Dessa trappningar blir en utmaning för ålynglen och för att underlätta deras klättring uppströms byggs ålyngelledare.

Bild på ålyngelledaren inbyggd i Diagonalbron som växer fram.

Ålyngelledarna kommer att installeras vid de dammar som byggs i Forsåker, från Diagonalbron upp till Forsebron. Genom att styra vattenflödet i årännan på ett anpassat sätt kan ålynglen lockas in i ledarna som består av plåtrännor med tak. I rännorna finns ett lämpligt substrat (underlag) som gör att ålynglen får fäste och kan vandra upp i rännorna trots en ganska brant lutning.

Det är inte bara de ålyngel som är på väg uppströms till exempelvis Rådasjön som behöver beaktas utan också de stora ålarna som vuxit uppströms i Rådasjön och ska vandra förbi Forsåker ut mot havet igen. För att inte ålen ska skadas vid inloppet till de stora bypassrören kommer ett fingaller och en flyktränna installeras. På så vis riskerar inte ålen att fara in i bypassrören och kraftverkets turbiner. Samtidigt får de även en naturlig väg tillbaka till den synliga årännan som sedan leder dem förbi Mölndals centrum och tillbaka ut till havet. På så sätt sluts livscykeln för ålarna som kommer till Mölndalsån och nya ålar kan kläckas i Sargassohavet.