Forsåker bjuder på drive-in-bio tillsammans med jubilerande Film i Väst

Den dubbelt Oscarsnominerade och svenska filmsuccén ”En man som heter Ove” blir dragplåstret när byggkonsortiet Forsåker och Film i Väst bjuder allmänheten på drive-in-bio. Drygt 150 bilar får plats och det är först till kvarn som gäller lördagen den 28 oktober.

Forsåker har med sin speciella industrimiljö blivit en flitigt använd inspelningsplats i väntan på att 3 000 bostäder ska uppföras. De senaste åren har det nedlagda pappersbruket utgjort en kontrastrik fond för flera musikvideos, spel- och reklamfilmer. Exempelvis hade rockgruppen Europe premiär för sin nya video ”Walk the earth” i början av oktober, inspelad i Forsåker byggnad 14.

Den 28 oktober är det dock dags för en filmupplevelse av det större formatet. På duken som mäter 10 x 6 meter visas ”En man som heter Ove”. Filmen var nominerad tidigare i år till Oscar i två kategorier; bästa utländska film samt mask & peruk. Med över 1,7 miljoner biobesökare är filmen den tredje mest sedda svenskproducerade filmen genom tiderna.

– Filmen är ett utmärkt exempel på den kvalitet och underhållningsvärde som Film i Väst kan leverera. Den blev ett ganska självklart val när vi fick chansen att i samband med bolagets 25-års jubileum samarbeta med Forsåker och bjuda på drive-in-bio, kommenterar Mikael Fellenius, VD för Film i Väst.

Drive-in-bio har funnits nästan lika länge som det rullat bilar på våra vägar och härstammar naturligtvis från USA. 1936 invigdes världens första drive-in-biograf i New Jersey med plats för 6 000 bilar!

– Riktigt de resurserna har vi inte på Forsåker. Vi räknar med att få plats med 150–180 bilar och det är först till kvarn som gäller. Vi öppnar grindarna kl 17 och kl 18:30 är det dags för filmvisning. Först kortfilmen; ”Min Börda” av Niki Lindroth von Bahr och vi kommer också visa vår egen film om Forsåker, innan det är dags för kvällens huvudnummer, säger Victoria Bergman, kommunikatör på Mölndala Fastighets AB som leder byggkonsortiet Forsåker.