Fruktbart samarbete mellan Forsåker och Gunnebo Slott

Forsåker Kronogård var på 1960-talet en av Västsveriges största fruktträdgårdar med 4 000 fruktträd. I dag finns närmare ett hundratal fruktträd kvar och dessa används fortfarande tack vare ett samarbete mellan Forsåker och Gunnebo Slott och Trädgårdar. Det har bl a resulterat i utbildning i beskärning av fruktträd och till hösten/vintern levereras den första omgången av lokalproducerad marmelad.

Om några år kommer Forsåker vara en stadsdel med tretusen bostäder, husera en mängd företag i olika storlekar och erbjuda ett livligt kulturliv. Gunnebo Slott och Trädgårdar representerar både det lokala näringslivet och har ett unikt kulturarv som sträcker sig tillbaka ända till 1700-talet. Gunnebo har helt enkelt blivit en destination som hjälper till att sätta Mölndals kommun på kartan över intressanta platser att besöka i Västsverige.

– Nu har vi kunnat ta vara på fruktträden så länge de står kvar i södra delen av området. Det som är ännu viktigare ur Forsåkers perspektiv, är att Gunnebos trädgårdsmästare ser till att odla sticklingar av de gamla fruktträden som vi senare kommer att kunna plantera inom Forsåkerområdet. Därmed får vi möjlighet att ta vara på och utveckla en del av områdets historik och fauna, säger Bjarne Fjellanger, VD för Mölndala Fastighets AB som leder byggkonsortiet Forsåker.

En inventering av fruktträden genomfördes för ett par år sedan och den visade att merparten av träden bestod av äppleträd med välkända sorter som Ribston och Cox’s Orange. Det var svårare att artbestämma päronträden men det gick att identifiera ett exemplar av Göteborgs Diamant. En päronsort som kanske inte är lika bekant hos allmänheten.

Från Gunnebo Slott och Trädgårdar har samverkan med Forsåker inneburit att de elever som läser till trädgårdsmästare har fått bra förutsättningar för praktisk träning på att beskära fruktträd. YH-utbildningen som arrangeras av Gunnebo och Folkuniversitet, är på två år och påbörjades i juli 2016.

– Vi har 25 elever i varje årskurs och för utbildningens kvalitet har det varit en mycket uppskattad möjlighet att få tillgång till Forsåker Kronogård, säger Lena Vikström, VD för Gunnebo Slott och Trädgårdar.

Ett mycket påtagligt och förhoppningsvis välsmakande resultat av samarbetet blir den marmelad som ska tillverkas efter att frukten skördas i höst. Patrik Sewerin är kökschef på Gunnebo Slott och använder i dag frukter mer än till enbart traditionella desserter.

– Både äpplen, päron och plommon har en syrlighet som gör sig bra i flera typer av matlagning. Frukt kan vara ett spännande inslag i både för- och huvudrätter. Ett signum för vårt kök är att vi använder oss av de råvaror som är bäst under respektive säsong och då kan frukt från Forsåker komma väl till pass senare i år, säger Patrik Sewerin.