Ahlsell ansluter sig till byggmaterialhandelns Vilmastandard för mer effektivt digitalt produktflöde

Ahlsell är den ledande tekniska distributören i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner samt byggprodukter. Ahlsell omsätter ca 50 miljarder SEK och har 5700 anställda.

– Vi har över 200 butiker i Norden med fokus på både installationsmaterial men även verktyg och förnödenheter. Som medlem i Byggmaterialhandlarna blir vi nu också en del av Finfos digitala artikelstruktur, som tas fram genom Byggmaterialhandlarna. Det är viktigt eftersom vi hela tiden strävar efter att ha hög kvalitét på vår produktdata, säger Mikael Arvered , divisionschef Bygg på Ahlsell.

Byggmaterialhandlarna äger Vilmastandarden som reglerar handelns krav på produktinformation från leverantörerna.

– Vi är väldigt glada att Ahlsell ser värdet av medlemskapet i Byggmaterialhandlarna. Genom att Ahlsell som en stor aktör och beställare, nu ansluter sig till Vilmastandarden kommer de att bidra till en fortsatt effektiv utveckling av byggmaterialhandelns produktinformationsflöde. Ju fler som ansluter sig desto mer effektivt blir flödet och desto tydligare kravställare blir handeln mot sina leverantörer, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna.

Elva stora kedjor och tio sk fria handlare nyttjar Vilmastandarden för produkt- och prisinformation från sina leverantörer. Totalt är ca 350 leverantörer anslutna till systemet. Information om ca en miljon artiklar flödar i den digitala distributionen av informationen om byggprodukterna som Finfo hanterar.

Följande kedjor är anslutna till Vilmastandarden:

Ahlsell Sverige AB, AB Karl Hedin Bygghandel, Beijer Byggmaterial AB, Bygma AB, Derome Bygg & Industri AB, Happy Homes Sverige AB, Kesko AB, Mestergruppen AB, Nordström & Co Trävaru AB, Optimera Svenska AB och Woody Bygghandel AB.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

Vi fokuserar på med hållbarhet, digitalisering, försäljningsstatistik, lobbying samt skapar gemensamma mötesplatser. Våra medlemmar är AB Karl Hedin, Ahlsell, Beijer Byggmaterial, Bygma AB, Derome Bygg & Industri AB, Happy Homes AB, Nordströms bygghandel, Optimera Sverige  AB, Kesko AB, Mestergruppen Sverige AB, Woody Bygghandel samt ett trettiotal fria byggmaterialhandlare.