Bra med höjning av taket för ROTavdraget, säger Byggmaterialhandlarna i en kommentar till Regeringens budget

Idag presenterade Regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson budgeten för 2024. Hon målade upp en dyster inflationsbudget med vikande efterfrågan och ökad arbetslöshet för nästa år. Av reformutrymmet på 40 miljarder, så används en del till höjning av ROTavdraget, med höjning från 50.000 kr till 75.000 kr

Sverige befinner sig i ett besvärligt ekonomiskt läge där takten på byggandet avtar till följd av omvärldsfaktorer som hög inflation och hög ränta. Boverket prognostiserar att antalet färdigställda bostäder minskar markant år 2024 och de kommande åren. Det gör att byggsektorn befinner sig i en nedåtgående spiral, vilket leder till minskad efterfrågan på både arbetskraft och byggmaterial.

- Försäljning av byggmaterial under juli minskade med nästan 14% jämfört med föregående månad förra året. På helårsbasis 2023 har användandet av ROT minskat med 16% jämfört med förra året, så vi ser en kraftig inbromsning i hela byggsektorn. I ljuset av den inbromsning som sker i byggsektorn, är vi nöjda att Regeringen har hörsammat våra argument och valt att höja beloppsgränsen för ROTavdraget till 75.000 kr, säger Monica Björk.

Bland övriga nyheter som berör byggsektorn återfinns en utfasning av stödet för energieffektivisering av flerbostadshus. Här satsas 840 miljoner under 2024 och 40 miljoner 2025 för att därefter avvecklas. Samtidigt så aviseras ett stöd för utveckling av ny teknik kopplat till energieffektivisering på 418 miljoner kronor kommande år. Man lägger också 89 miljoner i klimatanpassningsåtgärder som skall gå till kommuner och regioner för att klimatsäkra infrastruktur och fastigheter. Värt att notera är också en generell anslagsminskning till myndigheterna med 1%. Det innebär bl.a att Boverket och Lantmäteriet för minskade anslag i storleksordningen 10 miljoner vardera. Kommunerna får också ett tillskott, på i sammanhanget blygsamma 80 miljoner, i en sk planeringsstimulans. Det skall gå till att undersöka hur man snabbare kan bygga om lokaler till bostäder samt öka antalet byggbar mark för småhus.

- Byggmaterialhandlarna kommer fortsätta att driva frågan om att ROT-avdraget skall återställas till 50% och att det också ska omvandlas till ett grönt-rotavdrag för att påskynda omställning till mer energieffektiva bostäder med mindre klimatpåverkan. Den frågan kommer vi fortsätta lyfta med kraft i våra kommande politiska dialoger, avslutar Monica Björk.

Byggmaterialhandlarna är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.

Vi fokuserar på med hållbarhet, digitalisering, försäljningsstatistik, lobbying samt skapar gemensamma mötesplatser. Våra medlemmar är AB Karl Hedin, Ahlsell, Beijer Byggmaterial, Bygma AB, Derome Bygg & Industri AB, Happy Homes AB, Nordströms bygghandel, Optimera Sverige  AB, Kesko AB, Mestergruppen Sverige AB, Woody Bygghandel samt ett trettiotal fria byggmaterialhandlare.