Markanvisning Radhus Högsätra/Viktor Hanson & APH Arkitekter

Byggnadsfirman Viktor Hanson vinner markanvisningstävling.

Byggnadsfirman Viktor Hanson vinner markanvisningstävling avseende radhus i Högsätra, etapp 3, Lidingö

Viktor Hanson tilldelas byggrätten avseende etapp 3 som rymmer 32 radhusenheter.

Projekt är beläget i Högsätra som ligger centralt på Lidingö och har många målpunkter för Lidingöbor och besökare.

Arkitekturen har ett gammalt och välkänt anslag med sadeltak, fönsteraxlar och gedigna materialval.
Radhusområdet i Högsätra kommer tillföra grönska, gatuliv och en mer mänsklig skala, som en brygga mellan grönområde och stadsmiljö. Högsätra berikas med bearbetade husfasader i klassiska stockholmskulörer och gröna aktiva förgårdsmarker mot gata där invånarna är i fokus snarare än bilarna.

- Radhusen förhåller sig väl till stadens vision om att den nya bebyggelsen i området ska präglas av småskalighet, grönska och högkvalitativ arkitektur med klassiskt anslag. Det klassiska uttrycket tillsammans med småskaligheten ger en fin och anpassad balans till det övriga området med de nya flerbostadshusen och Hälsan hus, säger stadens projektledare Ida Aronsson.”

Viktor Hanson kom i början av seklet till Stockholm från Mora och skrev sitt första kontrakt samma dag som första världskriget bröt ut, 1914. Under årens lopp har Byggnadsfirman byggt, byggt om och renoverat en mängd bostads- och kontorshus. Byggnadsfirman är idag en etablerad bostadsbyggare som vill vara med och bidra till en varierad, levande och hållbar stadsutveckling av hög kvalité.

”Vi på Viktor Hanson är glada och stolta över att få möjligheten att genomföra ett bostadsprojekt på Lidingö. Vi får tillsammans med Lidingö stad skapa bostäder med god arkitektur, kvalitet och hållbarhet, bostäder som kommer att bli riktiga pärlor, säger Lars Benton vd på Byggnadsfirman Viktor Hanson AB.”

För mer information kontakta

Peter Nilsson, vvd Byggnadsfirman Viktor Hanson AB, telefon 070-445 91 03, peter.nilsson@viktorhanson.se