Integration i praktiken - flyktingungdomar bevarar svenskt kulturarv

Under en vecka i somras fick 12 tjejer och killar mellan 15 och 19 års ålder från Eritrea, Somalia och Afganistan lära sig traditionella hantverk. Tanken bakom projektet var att skapa en mötesplats för att skapa delaktighet för ensamkommande ungdomar och samtidigt rädda en gammal värdefull byggnad.

Byggnadsvårdsföreningen har bedrivit lägerverksamhet i snart 25år, bland annat ihop med Bygdegårdsföreningen Årås Kvarn som de senaste fyra åren tagit emot deltagare till sitt säteri i Kölingared. Madang driver ett familjeliknande boende för ensamkommande ungdomar i Huddinge kommun.

Det gemensamma målen med projektet är att hjälpa ensamkommande ungdomar till en bra start i sitt nya hemland samtidigt som de bidrar till att bevara värdefulla byggnader och i processen utvecklas och lär sig något nytt.

- Det här är ett bra exempel på integration och en meningsfull mötesplats. Ungdomarna fick lära sig nya saker, samarbeta och arbeta tillsammans, både killar och tjejer, och vi vuxna fick visa att vi tror på dem och att det finns hopp om framtiden, säger Angela Nilsson vd Madang AB.

På lägret fick ungdomarna prova på olika hantverksmoment som målning, murning och fönsterrenovering under ledning av kunniga hantverkare. Förutom praktiskt hantverk gjordes utflykter och fritidsaktiviteter under veckan inklusive ett nationaldagsfirande med hembygdsföreningen.

- För byggnadsvårdsföreningen är det här en win-win situation. Vi hjälper till att skapa delaktighet för ensamkommande ungdomar samtidigt som vi räddar vårt kulturarv. De får också kontakt med yrkesverksamma som representerar kunskaper som behövs i Sverige. Vi har massor med gamla hus som behöver tas om hand. Min förhoppning är att några av de här ungdomarna vill fortsätta att jobba med hantverk i framtiden, säger Stephan Fickler verksamhetsledare Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Se filmen från lägret med intervjuer av deltagare och ledare: Flyktingungdomar bevarar svenskt kulturarv

Projektet var ett gemensamt initiativ mellan Svenska byggnadsvårdsföreningen, Bygdegårdsföreningen Årås Kvarn och Madang AB. Det finansierades helt med privata medel tack vare tre företag i byggnadsvårdsbranschen: Målarkalk AB, Puts och Plattsättnings AB samt Speedheater System AB.

Byggnadsvårdslägret arrangeras i den vackra kulturmiljön vid Årås Kvarn i Ulricehamns kommun i Västergötland mellan den 5 juni och den 11 juni 2016.