Nobel Center – En tillgång eller katastrof för Blasieholmen?

Med anledning av planerna att uppföra ett Nobelcenter på Blasieholmsudden bjuder Svenska byggnadsvårdsföreningen, i samarbete med Urban City Research/Ax:son Johnsonstiftelsen, in till ett öppet seminarium.

Förslaget att bygga ett Nobelcenter på Blasieholmen har mötts av stark kritik från en bred opinion och under resans gång har Nobelhuset svällt rejält i volym. Samtidigt som rösterna höjts kring riskerna med genomförandet av projektet menar andra att ändamålet helgar medlen.

På måndag den 16 mars bjuder Byggnadsvårdsföreningen i samarbete med Urban City Research/Ax:son Johnsonstiftelsen, in till ett öppet seminarium om platsens historia och dess kulturhistoriska värden. Seminariet vänder sig till alla som är intresserade av att veta mer om Blasieholmsudden nu och i framtiden.

- Nobelcentret på Blasieholmen är ett av många storskaliga projekt som planerats och uppförts i landets stadskärnor de senaste åren. Jag har en känsla av att sådana här projekt ofta sker på bekostnad av den befintliga bebyggelsemiljön och att det inte alltid sker med medborgarnas stöd. Därför vill Byggnadsvårdsföreningen med detta seminarium belysa och genomlysa Nobelcenterprojektet och vad de kan komma att innebära för Stockholms innerstad om det genomförs, säger Vicki Wenander, ordförande i Byggnadsvårdsföreningen.

Moderator för kvällen är professor Göran Cars från Kungliga tekniska högskolan och bland föredragshållarna finns bland andra ordföranden för svenska ICOMOS Nils Ahlberg, marinarkeolog Marcus Hjulhammar och projektledare Peter Elmlund från Urban City Research.

Seminariet arrangeras på Musikaliska Akademien, Nybrokajen 11 och startar klockan 18:00. Deltagandet är kostnadsfritt men anmälan obligatorisk. Vill du komma? Skicka din anmälan till: seminarium@axess.se.

• blasieholmen
  • tullhusen