Svenska byggnadsvårdsföreningen svarar på Boverkets rapport om miljökvalitetsmålet "God bebyggd miljö"

I veckan lämnade Svenska byggnadsvårdsföreningen in sitt remissvar på Boverkets rapport om miljökvalitetsmålet ”God bebyggd miljö”. I yttrandet betonas bland annat vikten av att livscykelperspektivet i vid mening blir en självklar utgångspunkt för allt byggande.

Boverket har på uppdrag av regeringen tagit fram ett förslag till strategi för att det nationella miljökvalitetsmålet ”God bebyggd miljö” ska uppnås. Byggnadsvårdsföreningen har skrivit ett svar på rapporten där de bland annat utvecklar vikten av en helhetssyn på stadsutvecklingen. Föreningen föreslår att djupare inventeringar av kulturhistoriska värden genomförs, med syftet att bättre kunna motsvara medborgarnas värderingar. I yttrandet framförs även att kommunerna i högre grad än hittills bör förmås ta fram kommunala kulturmiljöprogram och att åtminstone större kommuner alltid bör ha en stadsarkitekt och en byggnadsantikvarie som stöd i stadsmiljö- och kulturarvsfrågor.

I remissvaret betonas också vikten av att livscykelperspektivet i vid mening blir en självklar utgångspunkt för allt byggande – ett perspektiv som inbegriper hela processen, även den energi som går till spillo vid rivning av befintlig bebyggelse för att möjliggöra nybyggnation.

Hela yttrandet går att läsa här.

För mer information eller frågor om remissvaret, kontakta Kristina Berglund på kristina.berglund@byggnadsvard.se.

• kulturmiljö
  • stadsmiljö