Ulla Skoog prisar miljöhjältar

Hej Ulla Skoog!

Imorgon delar du ut priset för årets byggnadsvårdare på Byggnadsvårdens konvent i Mariestad. Varför har du valt att engagera dig i byggnadsvårdsfrågan?

- Det var omöjligt att inte engagera sig i byggnadsvården. Redan på 70-talet blev det tydligt att vackra byggnader av bra material försvann och istället kom hus i dåliga material med noll chans till patina. Det var obegripligt.

Du fick själv priset 2016 efter att du bland annat pratat om vikten av att bevara gamla fönster i ditt sommarprat. Det ledde till en medlemsexplosion hos Svenska byggnadsvårdsföreningen, hur kändes det?
- Ja, det var överraskande och roligt. Framför allt att inse hur många det är som bryr och intresserar sig för att våra husskatter skall bli kvar och inte rivas eller förvanskas. Intresset i Sverige verkar växa i takt med att folk blir varse allt mygel och all okunskap som finns i industrin, hos allt från montörer till ministrar.

- I sommarprogrammet pratade jag inte bara om fönster, jag försökte få grepp om helheten. Det var inte så lätt! Men jag lade tonvikten på fönster eftersom; utan fönster inga hus. Och för att det finns så mycket fördomar om äldre fönster. Gamla fönster är de bästa, men fönstermaffian har råd att lägga ut dimridåer. Så säljer de sina, i jämförelse, sämre och mindre hållbara fönster.

Vilket är det vackraste fönster du vet?
- Det bästa och vackraste fönster jag vet är ett som inte är impregnerat med gift, som inte är tillverkat i dålig träkvalité, som inte har fuskspröjsar. Inte heller är det gjort i plast eller aluminium och monterat med skumfog! Däremot får det gärna vara målat med linoljefärg och ha inner- och ytterbåge. Vackra beslag är inte heller att förakta!

Är det inte väldigt krångligt att byggnadsvårda sitt hus?
- Nej, det är roligt om det får ta sin tid. Man behöver ju inte göra allt på en gång. Dessutom är det det billigaste alternativet över tid.

Ulla Skoogs bästa byggnadsvårdstips!

1. Låt det ta tid, känn in huset.
  2. Finn kunniga hantverkare.
  3. Bli husdetektiv och lär dig om tekniker och material, det är urkul och lättare än du tror!

Fakta: Vad är byggnadsvård?

Byggnadsvård är ett förhållningssätt där man bygger, utvecklar och renoverar med material, konstruktioner och metoder som skapar bestående värden för hus och människor. Det innebär i praktiken att man väljer bort material som inte är miljövänliga och naturliga, till exempel plast. Istället använder man cirkulära material som kan återanvändas och till slut gå tillbaka i kretsloppet. Exempel på sådana material är trä, lera, cellulosa och andra naturmaterial.

Byggnadsvårdsrörelsen balanserar ett miljömedvetet och resurssnålt sätt att bygga med att vilja bevara de unika värden en gammal miljö har.