Bygma gör nyckelrekrytering, förstärker inköpssidan

Bygma gör nyckelrekrytering, förstärker inköpssidan

Byggmaterialhandlaren Bygma rekryterar nyckelkompetens i form av Lars Johansson, Kategorichef trä på Mestergruppen. Från och med 1 mars tar han sig an samma roll på Bygmas inköpsavdelning.

Lars Johansson är inköparen med gedigen erfarenhet av sin kategori trä. Han har mångårig erfarenhet dels i form av tre år på Mestergruppen tidigare XL-bygg som kategorichef och dessförinnan hela sexton år inom AB Karl Hedin som både platschef och försäljningsansvarig gentemot bygghandel och husindustrier. Han är i grunden utbildad jägmästare.

- Intresset för trä som det naturliga och hållbara materialvalet har alltid funnits där. Jag ser fram emot att ytterligare fördjupa mig inom området på Bygma, som känns som ett bolag med en spännande tillväxtresa framåt. Bygma verkar ha hittat en bra balans kring tydliga centrala strategier t ex kring inköp och lokalt entreprenörskap. Det ska bli roligt att jobba nära anläggningarna och bidra till arbetssätt både kring inköp och sälj, säger Lars Johansson.

Bygma har gjort en rad strategiska rekryteringar det senaste året dels på centrala poster, men också lokalt kring olika platschefspositioner. Det här utgör en del av en strategi, att bli en av de marknadsledande aktörerna på den svenska B2B marknaden.

- Jag har haft förmånen att arbeta med Lars tidigare och ser fram emot att han nu kommer till Bygma. Lars har en mycket gedigen kompetens kring trävaror, ett stort nätverk inom branschen och delar våra värderingar kring hållbart affärsmannaskap, säger Peter Lindström, VD på Bygma Sverige.

Lars Johansson tillträder sin tjänst på Bygma som kategoriansvarig trä, den 1 mars

Lars Johansson, Kategoriansvarig trä, 070-68077 76, laj@bygma.se

Peter Lindström, vd Bygma Sverige AB, 08-519 425 21, plm@bygma.se

Bygma AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av drygt 100 anläggningar fördelat på Sverige, Danmark samt Island och har cirka 2 100 anställda. I Sverige finns 18 anläggningar, som tillsammans omsätter 1,3 miljarder SEK.