Fotograf: Maria Fäldt

Stolta Stipendiater på Strömbackaskolan i Piteå

Två elever vid Bygg- och anläggningsprogrammet på Strömbackaskolan i Piteå tog idag emot Bygmastipendiet. Stipendiet instiftades 2014 av bygghandelskedjan Bygma i syfte att gynna återväxten inom byggbranschen. Stipendiet riktar sig till elever som går sista året på Bygg- och anläggningsprogrammet på ett urval av landets gymnasieskolor.

Det var rektor Lorentz Eriksson som tillkännagav stipendiaterna: André Holmgren och Petter Westerlund. Rektor läste upp de personliga motiveringarna och överlämnade diplom, medan Bygmas platschef, Peter Wikström, överräckte checkar på vardera 5 000 kronor, samt verktygslådor med ett innehåll som snart lär komma till nytta i arbetslivet.

Med stipendiet vill Bygma uppmuntra elever att välja byggbranschen och bidra till att vinna tillbaka branschens yrkesstolthet. Samt säkerställa framtida arbetskraft och kompetens inom byggsektorn.

– Vi vill med Bygmastipendiet lyfta fram unga förebilder i skolans värld och samtidigt uppmuntra och inspirera fler ungdomar till att vilja satsa på en utbildning inom bygg, säger Urban Johansson, vd Bygma.

Det pratas mycket om behovet av samarbete mellan skola och näringsliv, men undersökningar visar att gymnasieungdomar saknar information från arbetsgivare och att arbetsplatsbesök är sällsynta. Ett kontinuerligt samarbete har etablerats mellan skolorna och Bygma, där lärare och elever bjuds in till studiebesök och kundmöten, för att få ta del av och lära sig om nya material, metoder och maskiner. Utöver prissumman kan Bygma bistå stipendiaterna med kontakter för framtida praktik och arbete.

– Byggbranschen växer och det är viktigt att vi säkrar yrkeskunskapen och fokuserar på en hållbar framtid, säger Urban Johansson.

Fakta Bygmastipendiet:
Bygma anslår 10 000 kronor per skola, som en jury inför varje läsårsavslutning fritt får fördela mellan 1-2 avgångselever. Sökanden ska ha utmärkt sig genom fina studieresultat, eller genom att ha gjort en påtaglig uppryckning under sin skolgång och kämpat sig ur en nedåtgående spiral. Utöver prissumman kan Bygma bistå med kontakter för praktik och arbete.

Bygmastipendiet delades ut första gången 2014. I dag delas det ut på följande skolor: Luleå gymnasieskola, Anderstorpsgymnasiet Skellefteå, Stockholms byggtekniska gymnasium, Sundsvalls gymnasium, Örnsköldsviks gymnasium, Hahrska gymnasiet Västerås, Rekarnegymnasiet Eskilstuna, Strömbackaskolan Piteå, Dragonskolan Umeå och Tannbergsskolan Lycksele. Fler skolor kan komma att bli aktuella för stipendiet framöver.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lorentz Eriksson rektor Strömbackaskolan, 0911-69 63 13, lorentz.eriksson@pitea.se
Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB, 070-432 35 30, ugj@bygma.se
Petra Binken, marknadsavdelningen Bygma, 0705 370 421, pab@bygma.se

Bygmas anläggningar finns idag på 17 orter i Mälardalen, Stockholm, Dalarna och Norrland. Gemensamt för alla våra anläggningar är att vi endast säljer byggvaror och verktyg från beprövade kvalitetsmärken.

Bygma-koncernen sätter en ära i att tillgodose högt ställda krav och individuella önskemål från kunden. Detta sker dock aldrig på bekostnad av miljö eller säkerheten. Bygma ställer därför stora krav på sina leverantörer, inte bara i fråga om kvalitet, utan också när det gäller godkänd miljöklassning.