Skapa harmoni med gröna detaljer

Skapa harmoni med gröna detaljer

Harmonisk, rofylld och balanserad. Det sköna gröna och naturen fortsätter att inspirera oss när vi inreder. Vi ser allt från vårens trendiga pistagegröna ton till lime och djup skogsgrön. Grönt är färgen som är kompis med allt och alla och en given färgsättare i våra hem.

Grönt är en mångkonstnär. En lättsam kulör som passar oavsett vad du utsätter den för. Som bas i ett helt rum på väggar och möbler eller som accentfärg på enstaka detaljer. Grönt får oss att känna oss nära naturen, och just i vår matchar vi den allra helst med beige, grå och vita toner.

– Genom blommor och växter kommer grönt in i våra hem på ett naturligt. Det är också därför som det är en färg som många väljer att börja med när man vill få in mer färg i hemmet. Grönt känns bekvämt och är en färg som alltid är rätt, säger Beatrice Lindgren, design – och konceptchef på ByOn.

I ByOn’s sortiment ser vi många gröna detaljer. Både i lekfulla och stilrena former i nyanser från sober smaragd till vacker skogsgrön och trendig pistage. Produkter som blir läckra accenter och skapar mer levande rum.

– När man jobbar med accentfärger så finns det en tumregel som säger att den bör förekomma på minst tre olika ställen i rummet. För grönt är det enkelt eftersom den snabbt får färgkompisar genom gröna växter, säger Beatrice Lindgren.

Beroende på vilken grön kulör du satsar på och hur den matchas kan du skapa olika karaktärer. Matchas den med eldiga toner som rött, orange eller gult ger grönt energi, medan om den blandas med jordigare nyanser som grå, brun och beige sprider den ett behagligt lugn. En grön nyans kan också upplevas olika beroende på ytans finish.

Fem tips – så inreder du med grönt

1. En tumregel är att en accentfärg bör förekomma på minst tre olika ställen i rummet

2. Man kan med fördel blanda olika gröna nyanser i ett rum.

3. Grönt är en enkel färg att inreda med och det finns många vackra toner. Blanda den med eldiga toner för att skapa energi, och dova, jordiga toner för att skapa lugn och harmoni.

4. Matta ytor är trendigt just nu. Det ger också en grön kulör en annan känsla och djup

5. Vi älskar att låta naturen flytta in. Kombinera gröna inredningsdetaljer med gröna växter och få på så sätt en grön tråd genom hela rummet

Gröna produkter att inred med

Vase Mila

Chair Ayla

Mått: 52x40x83cm, seat height 46cm
Pris: 1499 SEK

ByOn skapar lekfulla och stilsäkra detaljer för alla hem. Produkter som både sticker ut och smälter in, alltid på gränsen mellan fantasi och verklighet. ByOn har ett tydligt mål, att skapa inredningsdetaljer som får oss att le.

ByOn är en del av Sagaform AB. Sagaform AB’s huvudfokus är att leverera starka varumärken och tydliga identiteter inom hem- och inredningsbranschen. Under det gemensamma taket A way of living presentera varumärkena Sagaform, ByOn, Victorian, Vakinme & Bagsfirst ett inspirerande sortiment av stilfulla inredningsdetaljer, väl utvalda presenter, möbler, ljus, och kroppsvårdsprodukter inom hela Europa