Dåligt säkerhetstänk hos bilsemestrande svenskar

Bilsemesterns popularitet håller i sig och över hälften av svenskarna ska göra det i sommar. Men man är dålig på att säkra bilen innan avfärd. Enbart sju av tio kontrollerar lufttrycket i däcken och få skruvar åt dem. Åtta av tio kontrollerar inte reservdäcket vilket riskerar stående bilar vid punktering. Känslan av att vara på väg är det bästa samtidigt som var fjärde känner stress av viljan att komma fram. Det visar en ny undersökning från Bythjul.com med 1006 respondenter gjord mellan 16-25 juni 2015.

Det är fortfarande populärt att åka på bilsemester och över hälften av svenskarna (56 procent) av ska göra det i sommar. Fler än var femte (22 procent) har inte bestämt sig ännu, men funderar på det. Men säkerhetstänket hos bilsemestrande svenskar är inte högt. Enbart sju av tio (71 procent) kontrollerar lufttrycket innan avfärd.

- Att kontrollera lufttrycket innan man ger sig ut på en långkörning i sommar är obligatoriskt. Dåligt lufttryck gör att greppet om vägen minskar och bromssträckan ökar. Det är även få som skruvar åt däcken och åtta av tio kontrollerar inte reservdäcket. Att städa bilen båda på insidan och utsidan är tydligen viktigare än säkerheten, säger Torkel Hallander, VD Bythjul.com.

Topp 7 – vad kontrollerar du innan avfärd?

1.Lufttrycket i däcken 77,3

2.Städar bilen invändigt 66,6 %

3.Tvättar bilen 57,2 %

4.Fyller på med spolarvätska 57,0 %

5.Fyller på däcken med luft 49,1 %

6.Kontrollerar reservdäck 20,6 %

7.Skruvar åt däcken 17,0 %

Stressen av att vilja komma fram

Samtidigt som de flesta (51 procent) säger att det bästa med en bilsemester är känslan av att vara på väg samt att man får se mycket av Sverige och omgivningarna man kär igenom (36 procent), säger nästan var fjärde (24 procent) att man känner stress av viljan att komma fram. De flesta (35 procent) säger att trafiken är det värsta med bilsemestern och var femte anger att man är rädd för en bilolycka.

-Sommar och semester innebär ofta mer trafik på vägarna och olycksstatistiken är vanligtvis som högst i juli. Siffrorna talar för sig själva och borde ge svenskarna insikten om att säkerheten bör vara prio ett innan man ger sig ut på vägarna. Rädslan för en eventuell bilolycka kan påverka körningen. Kör självsäkert och lugnt, fortsätter Torkel Hallander.

Så säkrar du bilen inför bilsemestern:

• Välj en bakåtvänd bilbarnstol, oavsett bilmodell.
  • Se över dina sommardäck, däck med mönsterdjup mindre än 3 mm bör bytas.
  • Se över dina vinterdäck, däck med mönsterdjup mindre än 5 mm bör bytas.
  • Välj en bilbarnstol med NTFs Plusmärkning.
  • Gör en genomgång av bilen innan bilsemestern:
  • Fyll på däcken med luft
  • Kolla millimeterdjupet
  • Skruva åt däcken
  • Kontrollerar lufttrycket
  • Fyll på med spolarvätska
  • Kontrollera reservdäcket
  • Ser till att det finns en Första-Förbands-låda
  • Kontrollera blinkers

• Om undersökningen
    Undersökningen är webbaserad och genomfördes på Bythjuls egna kunder mellan 5 och 10 juni. 1006 personer svarade på undersökningen. Även om den är webbaserad kan man dra vissa slutsatser och se eventuella trender med tanke på antalet respondenter.

Torkel Hallander, VD Bythjul.com
    Tel: 0730 – 78 88 88
    thr@bythjul.com

För grafik eller högupplösta bilder vänligen se:

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.co.uk | www.goodgrip.dewww.goodgrip.dk