Sven Wolf, VD för Bzzt Stockholm.

Bzzt kommer begå en massa brott. (Idag, mellan kl. 11.00 och 14.00.)

Så här är det! För ett och ett halvt år sen började Bzzt Stockholm köra podtaxi i city. Idén med alltihop var att ge stockholmarna ett billigt, snabbt och utsläppsfritt transportmedel. Ett alternativ som på riktigt kan minska antalet fossilbilar på gatorna.

Stockholmarna fattade grejen direkt. Var 6:e person i innerstan har laddat ner Bzzt-appen. Och en massa människor tror så mycket på idén att de blivit delägare i företaget (över 1500 pers, hittills).

Kruxet.

Det finns nåt som heter ”kollektivtrafikkörfält”. En bra uppfinning egentligen! Tanken är att vissa prioriterade transportmedel ska slippa trängas med alla privatbilister. Vilka som får köra i kollektivtrafikkörfälten styrs av lokala förordningar. Och i Stockholm har staden bestämt att körfälten (på de flesta ställen) får användas av bussar, färdtjänst, mc och taxi.

”Vad bra”, kanske du tänker. ”Då kommer ni ju fram snabbare”.

Men så är det inte. För Bzzt är faktiskt inte välkomna i Stockholms kollektivtrafikkörfält. Och det beror på två saker:

1. En taxipod är inte en taxi. Taxitrafiklagen är bara skriven för ”personbil och lätt lastbil”. Taxipodarna är klassade som EU-mopeder. Därför kör Bzzt Stockholm inte taxi (rent juridiskt alltså). Och därför får de inte vara i körfält som är skyltade för taxi.

2. Stockholms stad tycks föredra diesel. De hade nämligen kunnat bestämma att små, eldrivna taxipodar också ska prioriteras. Precis som stora, dieseldrivna taxibilar. Men det har de inte gjort.

Den lagliga vägen.

Bzzt har försökt få Stockholms stad att ändra på reglerna.

-Vi har pratat med tjänstemän, politiker och opinionsbildare. Vi har till och med pratat med regeringen! Alla är trevliga och håller med oss, men det slutar ändå alltid med att ingenting händer. Eftersom frågan ’ligger på någon annans bord’ eller för att man måste ’avvakta en pågående utredning’, säger Sven Wolf.

Dags för den olagliga vägen!

-Ja, det känns inte som att vi har nåt val längre. Så idag tänker vi helt enkelt köra i bussfilerna. Överallt i city, under tre timmar mitt på dagen. Förutom att det kommer kännas bra, så hoppas vi faktiskt lite på att åka fast. För det kanske krävs en rättssak för att Stockholms stad ska vakna, säger Sven Wolf.

För mer information: Sven Wolf, VD för Bzzt Stockholm, 0705–08 83 10, sven.wolf@bzzt.se

Regioner

Vi tänkte styra upp hur folk reser i stora städer. Våra taxipodar drivs av miljövänlig el – och kostar bara 3 öre per meter att åka med. Det är typ billigare än att ta bussen! Du beställer podarna med vår superfina app.

Sven Wolf

Presskontakt VD, Bzzt AB Verkställande direktör +46 (0)705 08 83 10
Lisette Hallström

Presskontakt VD, MoveByBike Verkställande direktör +46 (0)760 20 20 96

Blixtsnabba, utsläppsfria leveranser i city.

Vi kör små, eldrivna fordon för korta transporter i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt som behöver susa fram snabbt, billigt och utsläppsfritt genom stan kan åka med oss. Bra för miljön, luften vi andas och staden vi bor i. Inte så dumt va?

Bzzt
Lennart Torstenssonsgatan 8