Kristianstads sim- och livräddningssällskap har drygt 1 400 medlemmar. Den yngste är omkring fyra månader ung, den äldste i 90-årsåldern. Foto: Fotograf Fredrik

Stöd som ger kraft och gör skillnad

Som lokalt energibolag ger C4 Energi tillbaka till invånarna i Kristianstad genom samarbetet med olika föreningar och organisationer i kommunen. En av flera föreningar som fått ekonomisk stöttning är Kristianstads Sim- och livräddningssällskap – som tack vare stödet inte behöver höja avgiften för simskolan 2024.

– Simkunnighet får inte bli en socioekonomisk fråga och samarbetet med C4 Energi hjälper oss att nå den målsättningen, säger Anders Wendel, ordförande för KSLS.

Genom initiativet Drivkraften samarbetar C4 Energi med flera olika lokala föreningar och organisationer. Målet är att med ett starkt samhällsengagemang bidra till en hållbar utveckling som ger Kristianstad förutsättningar att växa av egen kraft.

– Vi är ett företag som månar om andra och varandra och vi tror att samverkan och samarbete skapar en positiv påverkan på alla som bor och verkar i Kristianstad kommun, säger Caroline Elmén, marknadschef på C4 Energi.

Stöttning som kan rädda liv

Kristianstad Sim- och Livräddningssällskap är en av C4 Energis samarbetspartners via Drivkraften. Resultatet är konkret – bidraget gör att avgiften för simskolan inte höjs för 2024.

– Det är härligt att se hur vi tillsammans gör skillnad. Genom att bedriva simskola gör KSLS en stor samhällsinsats. Att kunna simma är otroligt viktigt och ingen ska behöva avstå simskola för sitt barn, eller sig själv. Om det här leder till att fler väljer simskola i år för att kostnaden inte höjs är vi förstås mycket glada, säger Caroline Elmén.

Anders Wendel:

– Att som förening kunna bidra till ett hållbart samhälle är viktigt. Vårt viktigaste bidrag är att ge alla möjlighet att säkert kunna njuta av strandpromenaden, ta turen med båten, bada i poolen eller havet. När mycket blir dyrare i samhället känns det extra skönt att kunna hålla nere priserna så att fler kan ha råd till ökad vattenvana och simkunnighet, säger Anders Wendel.

12 000 medlemmar får hjälp av Drivkraften

Omkring 12 000 medlemmar i olika lokala föreningar omfattas av samarbetet med C4 Energi via Drivkraften. Samarbetet innebär ekonomiskt stöd till allt från små musikorkestrar till större idrottsföreningar.

Andra exempel på C4 Energis samhällsengagemang är bland annat samarbetet med Skåne Stadsmissionens Café David, där vi bland annat bjuder på våfflor på våffeldagen.

Vill du veta mer om simskolan och KSLS:s övriga utbud? Gå in på www.ksls.se

Fakta: Goda råd i vattnet

• Överskatta inte din simförmåga.
  • Håll dig nära land och simma längs med stranden och inte för långt ut i öppet vatten.
  • Lämna aldrig ett barn obevakat vid vatten.
  • Simkunnig är den som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att ha tagit sig till ytan, kunna simma 200 meter på djupt vatten, varav 50 meter på rygg.
  • Simkunnighet är en färskvara och det är lätt att överskatta sin förmåga. Ta därför för vana att återkommande testa din simkunnighet, till exempel en gång om året genom att ta Simborgarmärket.

Källa: Livräddningssällskapet