Tack! Tillsammans hanterade vi effekttopparna

Tack! Tillsammans hanterade vi effekttopparna

Tack vare att vi tillsammans har hjälpts åt att spara energi, samt att skolor och industrier haft julledigt, har vi kunnat undvika en kritisk situation. Den stränga kylan som präglat inledningen av året ställde stor press på elnätet vilket inneburit en viss risk för att kapaciteten inte skulle räcka.

-Vi vill rikta ett stort tack till våra kunder för att vi hjälpts åt att spara energi under de kyliga dagarna som inledde året, säger Angelo Tizzano Affärsområdeschef Elnät

Effektbrist är dock fortsatt en reell risk och det är därför viktigt att vi tillsammans fortsätter att spara för att säkerställa att kapaciteten räcker till under kommande kyliga dagar.

C4 Energi arbetar intensivt för att hantera och kunna säkra en trygg elförsörjning. Dels genom fortsatt stora investeringar och utbyggnad av elnätet, dels genom smarta samarbeten. Bland annat har C4 Energi nyligen bildat ett bolag med företaget Polar Capacity i syfta att etablera ett stort batterilager i Kristianstad.

Under 2023 investerade C4 Elnät 120 miljoner kronor i Kristianstads elnät, vilket är bolagets största investeringsprogram någonsin.

Caroline Elmén

Presskontakt Marknads- och försäljningschef 0733-73 75 36