​Tittarsuccé för TV4 och C More i EM-finalen 2016

Den rafflande EM-finalen mellan Portugal och Frankrike blev en riktig tittarsuccé i TV4 och C More igår när Portugal slutligen stod som segrare och kunde lyfta EM-bucklan mot skyn.

EM-finalen mellan värdnationen Frankrike med EM:s skyttekung Antoine Griezmann mot Portugals superstjärna Cristiano Ronaldo blev en riktig nervkittlande historia som till slut kunde avgöras i förlängningen när inbytte portugisen Eder klev fram och sköt in matchens enda mål.

EM-finalen blev en riktig publikframgång där matchen sågs av 2 240 miljoner tittare med en tittarandel på 71,8 procent och en rating på 23,1 procent i målgruppen A15-64.

- Det är oerhört kul att TV4 kan vara med och bjuda hela svenska folket på dessa stora fotbollsfester. Förutom de fina siffrorna för TV4 har vi på Fotbollskanalen och C More sett rekordsiffror under hela EM som återigen visar ett fortsatt starkt intresse och engagemang för de stora mästerskapen, säger Erik Westberg, sportchef, TV4-gruppen och C More.

TV4 visade även den helt avgörande matchen mellan Sverige och Belgien som sågs av hela 2,9 miljoner tittare och var den mest sedda matchen i Fotbolls-EM 2016 för TV4.

Under det här fotbollsmästerskapet kunde TV4-gruppen dessutom bekräfta att det nu är klart att TV4 tillsammans med SVT säkrat sändningsrättigheterna till Fotbolls-EM 2020. Sedan tidigare är klart att TV4-Gruppen på damsidan sänder dam-EM 2017 tillsammans med SVT samt dam-VM 2019.

TV4 och SVT delar också rättigheterna till herrarnas fotbolls-VM 2018 och 2022.

Siffrorna är preliminära siffror från MMS.

För mer information, kontakta:
Jonathan Stara, Press- och PR-ansvarig Sport, C More, 076-545 40 14, jonathan.stara@cmore.se

• tv4
  • fotboll-em