Bokslutskommuniké CA Fastigheter AB januari-december 2021

• Hyresintäkterna ökade med 6,0 % och uppgick till 704 (664) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 4,8 % och uppgick till 457 (436) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 64,9 %.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 27,6 % och uppgick till 310 (243) Mkr. Ökningen beror främst på ökade finansiella intäkter från finansförvaltningen.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 110 (5) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 444 (12 729) Mkr.
  • Resultat efter skatt ökade med 123 % och uppgick till 1 364 (611) Mkr. Ökningen beror delvis på ökat förvaltningsresultat, men störst inverkan har värdeförändringar på förvaltningsfastigheter, derivat och värdepapper.

• Väsentliga händelser under 2021:
    • CA Fastigheter har under året förvärvat totalt fem fastigheter. Av dessa är två fastigheter belägna i Malmö, två fastigheter i Jönköping och en fastighet är belägen i Kalmar. Under året har en fastighet i Borgholm avyttrats.
    • Byggnation och inflyttning av Brf Maria Skolgata (43 bostadsrätter) samt Brf Strato Södermalm (88 bostadsrätter) i Stockholm, har färdigställts under året.
    • Under andra kvartalet emitterade CA Fastigheter en grön obligation. Obligationskapitalet har sedan dess allokerats till gröna investeringar inom det befintliga fastighetsbeståndet. Exempel på gröna investeringar som gjorts är installation av bergvärme, solceller, värmeåtervinning och miljöcertifiering av byggnader. Det gröna arbetet, med miljöcertifieringar och energibesparande åtgärder, har varit ett stort fokus inom verksamheten under året.
    • CA Fastigheter totalrenoverar bostadsfastigheter löpande, så kallade ROT-projekt. Under året har ett ROT-projekt i Malmö och även den första av flera etapper av ett ROT-projekt i Växjö färdigställts. ROT-projekt har även påbörjats i Kalmar och ytterligare en etapp i Växjö.
    • CA Fastigheter har under året uppfört och färdigställt en byggnad med 24 lägenheter på fastigheten Kärnan 7 i centrala Jönköping. I Kalmar har en ny padelhall färdigställts på fastigheten Antilopen 26.
    • Under andra kvartalet hävdes den hyresreglering för hyresbostäder i Berlin som infördes året innan. Detta innebar en återgång till tidigare avtalade hyresnivåer.
    • Under andra kvartalet tillträdde Andreas von Hedenberg som ny VD för CA Fastigheter AB.

Q4 Bokslutskommuniké 2021 CA Fastigheter AB

Kontaktuppgifter: