Ny aktivitetspark gav uppsving åt Brf Jacob Persgården i Arlöv

I slutet av 2019 stod den nya lekplatsen klar på Brf Jacob Persgårdens innergård. Sedan dess har aktivitetsparken lockat både boende i området och barnfamiljer från andra delar av Arlöv, och bidragit till att lägenheterna i föreningen har ökat markant i värde.
– Vi har fått ett sagoland utan dess like. Hela föreningen har verkligen fått ett rejält lyft, säger Hafize Jashari, styrelseledamot Brf Jacob Persgården.

När Hafize Jashari och hennes familj flyttade till bostadsrättsföreningen Jacob Persgården i Malmö för tre år sedan möttes de av en ödslig och övergiven innergård. Den lekplats som en gång stått där, som fördes upp under 60-talet, hade rivits efter att ha underkänts i besiktningen. Hafize, som har tre barn i olika åldrar, ville se en förändring och gick därför med i bostadsrättsföreningens styrelse för att driva frågan om en ny lekplats. Hennes initiativ fick gehör och under sommaren 2019 började planerna på en helt ny innergård att ta form. Man tog in offerter från olika leverantörer för att jämföra utbud, priser och kvalitet. Hafize genomförde också egen research, där hon och barnen besökte olika parker i närliggande områden för att få inspiration. Det var vid ett besök i Helsingborgsparken Drottninghög som målbilden av den nya lekplatsen växte fram.

– Den var fantastisk, som ett sagoland där barn i olika åldrar kunde leka, springa och umgås. Jag fick direkt en positiv känsla och tänkte att vi så klart måste ha något liknande. Jag sökte fram leverantören och hittade på den vägen CADO. Vi fick snabbt igång en bra dialog, där de verkligen lyssnade på oss och tog fram ett väldigt bra förslag, säger Hafize Jashari.

Ett sagoäventyr på hemmaplan
Arbetet med att få den nya lekparken på plats tog fart snart efter att Hafize hade haft det inledande samtalet med CADO, som tog fram ritningar, kom med idéer och förslag på kreativa lösningar. Förutom innergården som skulle få en aktivitetspark fanns där även en mindre gård som behövde ett uppsving. Från styrelsens håll var det viktigaste att den nya parken skulle passa barn i alla åldrar och att det skulle finnas plats även för föräldrar och andra boenden eller besökare att umgås på, när barnen leker. Visionen om ett sagoland fanns genomgående i Hafizes tankar och när hon hade tagit del av CADO:s utbud insåg hon att det skulle bli verklighet, även om deras ritning såg något annorlunda än hon först hade föreställt sig.

– Det blev mycket bättre än vi hade tänkt från början. Bara ritningen stack ut från andra leverantörer, de målade upp en dröm för oss. Vi kallar parken för Jacob Perslandet och det är verkligen uppbyggt som ett sagoäventyr. Från att ha varit en väldigt ödslig plats finns här nu ett torn för klättring, gungor, fängelsehåla, riddarborg, rutschkanor och mycket mer. Allt väl genomtänkt för de allra minsta barnen upp till äldre barn som klarar lite mer utmanande aktiviteter, säger Hafize Jashari.

Populär park som höjer värdet
Sedan parken öppnades i slutet av 2019 har det vallfärdats besökare dit från hela Arlöv. Under våren har styrelsen därför fått införa vissa restriktioner med anledning av Coronapandemin, något som de nu börjar släppa lite på. Att Jacob Perslandet har blivit så uppskattat är mycket positivt för föreningen och området i stort. Sedan parken färdigställdes har lägenheterna som sålts gått för betydligt mer än tidigare.

– Vi ser en väldigt stor ökning i bostädernas värde, vilket vi bara kan härleda till den nya parken. Till och med när lekplatsen var under uppbyggnad frågade spekulanter efter bilder. Vi är verkligen så nöjda - med hela samarbetet och slutresultatet. De allra gladaste är barnen, avslutar Hafize Jashari.

• Fritid

• lekplats

CADO är en svensk – dansk verksamhet som är representerad i hela Norden med kontor i både Danmark, Norge och Sverige. CADO är återförsäljare av lekredskap, multibanor, vattenlek, fitness för utomhusbruk m.m. från flera av Europas ledande producenter. Verksamheten har fokus på att hjälpa kunden från idé till verklighet genom ett spännande produktsortiment och rådgivning med många års erfarenhet i branschen.

Mats Parmborn

Presskontakt Konsult Sverige 0725-252423