En blommande vägkant vid Hau på Gotland med bland annat blåeld, färgkulla och gulreseda. Foto: Mats Lindqvist (Trafikverket).

Gotländska vägkanter viktiga för biologisk mångfald

Calluna har sammanställt en rapport åt Trafikverket om den biologiska mångfalden i Gotlands vägkanter. Rapporten bygger på litteraturstudier och intervjuer med berörda personer.

Sammanfattar kunskap om Gotlands vägkanter

Calluna sammanställde hösten 2011 en rapport om biologisk mångfald i Gotlands vägkanter åt Trafikverket. Syftet med studien var att sammanfatta den befintliga kunskapen om hur skötseln av vägkanterna fungerar och att föreslå framtida utvecklingsmöjligheter.

Gotlands vägkanter utgör idag en viktig resurs och livsmiljö för många arter och har potential att kunna utveckla ännu högre värden i framtiden om skötselarbetet utvecklas och anpassas utifrån tillgänglig kunskap.

Tidigare har enbart växter studerats, men det finns många andra organismer som är beroende av vägkanterna som livsmiljö. Bland annat finns det många insektsarter som bor i varma, sandiga slänter eller behöver blommornas pollen och nektar. Framöver behöver vägkantsskötseln anpassas även till dessa arter.

Det är viktigt att man studerar effekter av olika skötselåtgärder för att vinna mer kunskap om hur vägkanternas ekologi fungerar. Utifrån denna kunskap bör sedan skötselarbetet anpassas. Det kan handla om att förändra dagens metoder och strategier, utrustningsval, tidpunkter på året för olika åtgärder, att satsa resurserna på de anpassningar som ger störst nytta och att öka medvetenheten om vägkanternas värden och hur samtliga åtgärder i vägområdet kan anpassas med små medel för att gynna den biologiska mångfalden.

Hela rapporten finns att hämta via Trafikverkets publikationsdatabas.