Eurovent Product Group ‘Air Filters’ har publicerat en uppdaterad version av eurovent 4/23 - Val av filter klassade enligt EN ISO 16890 för allmänventilation. (Source: Eurovent, 2022)

EUROVENT 4/23-2022: VAL AV FILTER KLASSADE ENLIGT EN ISO 16890 FÖR ALLMÄNVENTILATION - FJÄRDE UTGÅVAN PUBLICERAD

Stockholm, Sverige, 18 februari 2022 – Camfil som en ledande tillverkare av luftfilter välkomnar den fjärde utgåvan Eurovent 4/23. Rekommendationen bygger på Världshälsoorganisationens (WHO) globala riktlinjer för luftkvalitet 2021, där nivåerna för - när luftföroreningar bedöms vara skadliga - har sänkts jämfört med tidigare WHO-riktlinjer från 2005.

Syftet med denna Eurovent-rekommendation är att öka medvetenheten om filterklassernas betydelse samt ge en vägledning om val av filter för allmänventilation i förhållande till den lokala utomhusluftens kvalitet.

Vi spenderar upp till 90% av våra liv inomhus och med en ökad kunskap gällande luftföroreningar samt en fortsatt global pandemi har högkvalitativ inomhusluft fått ett större fokus för människor på arbetsplatser, skolor och offentliga byggnader.

Det är vetenskapligt bevisat att partiklar från luftburna föroreningar påverkar fler människor än någon annan förorening och forskare ser tydliga samband till allvarliga sjukdomar så som astma, allergi, lungcancer, hjärt- och kärlsjukdomar med flera. Dessa insikter i kombination med önskan om att skydda människors hälsa har lett till högre filtreringskrav för större delen av Europa.

Myndigheter, industrier och företag behöver både kunskap och insikter, vilket Eurovent 4/23 tillhandahåller i form av rekommendationer riktade till alla som arbetar med ventilation särskilt konstruktörer, fastighetsägare samt tillverkare av utrustning innehållande luftfilter.

"Denna rekommendation av filterklasser tar hänsyn både till den lokala utomhusluftens kvalitet och den specifika applikationen vilket ger viktiga insikter för användaren. Det blir ett bra hjälpmedel för våra kunder som eftersträvar en ökad kvalitet på inomhusluften för att främja människors hälsa och välbefinnande. Samtidigt som minskad energiförbrukning, tillsammans med sänkta CO2-utsläpp är av stor vikt”, säger Tobias Zimmer, VP för Global Product Management och International Standards hos Camfil.

"Med de uppdaterade rekommendationerna i linje med WHO:s senaste luftkvalitetsriktlinjer kan vi hjälpa våra kunder att ta itu med utmaningar när det gäller skydd av människor, inomhusluftens kvalitet såväl som energiförbrukning", fortsätter Zimmer.

Eurovent 4/23 ger en kombination av teoretiska och praktiska rekommendationer både för användare och tillverkare i branschen, detta för korrekt designad filtrering och hög kvalitet på inomhusluften (IAQ).