Årestudenter till Himalaya

Den 17 mars startar en expedition till Himalaya där Outdoorstudenter från Åre ingår. De ska tillsammans med professor Erika Schagatay från Institutionen för Teknik och Hållbar Utveckling samt mastersstudenter från Mittuniversitetet och NTNU i Norge göra vetenskapliga studier på hur kroppen anpassar sig till hög höjd. Väl framme i Himalaya startar de på lågland för att vandra upp till närmare 6 000 meter över havet.

- Vi ska vandra i fem veckor och utföra vetenskapliga studier om vår anpassning till den höga höjden berättar Erika Schagatay och fortsätter: - Outdoorstudenterna gör sina examensarbeten samtidigt som masterstudenter och forskare gör vetenskapliga studier. Alla deltagare ingår också själva
som försökspersoner i testerna

- Det är fantastiskt roligt att vi kan avsluta vår utbildning med en expedition till Himalaya säger Alexander Lunde, en av de sju Åre-studenter som under flera månaders tid förberett sina examensarbeten. Alexander går Outdoor & Adventure Management vilket är ett två-årigt program som drivs av Mittuniversitetet och är förlagt till Campus Åre

En deltagare kommer från NTNU och en person följer med expeditionen för att undersöka underställs isolerande förmåga för Woolpower i Östersund.

- Vi har också hjälp av studenter från Idrottsvetenskapsprogrammet de genomför tester både  före och efter expeditionen, avslutar Erika

Syftet med de vetenskapliga projekten, som är en fortsättning på tidigare projekt med Everestklättrare, är i korta ordalag´att:

1) Undersöka hur vår mjälte fungerar påhöjd och om förmågan att höja Hb genom mjälteskontraktion kan tränas upp.

2) Att undersöka om rödbetsjuice kan hjälpa klättrare på hög höjd, genom att sänka syreförbrukningen. Här studerar vi dels effekten på sömn, dels på kärlfunktioner och blodtryck.

3) Att se hur snabbt acklimatiseringen till höjd sker, med avseende på ca 10 olika parametrar som anses avgörande för höjdanpassning.

Alla projekten syftar till att se hur man ska kunna förutsäga och eventellt motverka höghöjdssjuka. Förutom examensarbeten ingår även doktorandarbeten i studierna.

Kontaktpersoner:
Expeditionsledare är Erika Schagatay, professor, Environmental Physiology Group  070 53 214 23 Erika.Schagatay@miun.se

Alexander Lunde student vid Outdoor & Adventure Management nås på 076 13 55 176 alternativt  sweden.alex29@gmail.com

Ansvarig för programmet Outdoor and Adventure Management vid Mittuniversitetet är Rosemarie Ankre: 063 19 58 36 rosemarie.ankre@etour.se