Kraftigt ökat antal studerande via LärCentrum i Jämtland

Antalet studerande vid Lärcentrum i Jämtland ökar kraftig, visar den senaste statistiken. Totalt har alla studerande via Lärcentra dvs.  distansstudenter, utlokaliserade universitetsutbildningar, studenter vid kvalificerade yrkesutbildningar och kurser till näringslivet mm ökat med 44 % till 3746 personer.

” Det är alltså en mycket kraftig ökning som rimligen kan förklaras med finanskris och lågkonjunktur och som visar att många väljer att nu utbilda sig”   berättar  Håkan Lundmark som gjort sammanställningen från Jämtlands åtta kommuner.

Mätningen är gjord i oktober 2009 och avser antalet studerande för hela höstterminen.

Sammanställningen visar att antalet studerande i kommunal vuxenutbildning har ökad med 68%  sedan förra mätningen våren 2008. och är idag  2812.

Satsningen på yrkesvux i länet är lyckad. Efterfrågan på yrkesutbildning för vuxna är  stor och tilldelade medel från staten används till fullo i länet vilket innebär 665 personer går yrkesvuxkurser under hösten 2009. De mest efterfrågade utbildningarna är Omvårdnad och maskinförare.

Antalet distansstudenter vid Lärcentra är i stort sett oförändrat sedan ifjol ca 300 personer medan antalet studerande vid KY/YH utbildningar har ökat från 92 till 134.

” Det finns ett Lärcentrum i alla kommuner som erbjuder ökade utbildningsmöjligheter på hemorten. I samarbete med lokala utbildningsanordnare, universitet och framförallt Mittuniversitetet finns ett stort antal utbildningar att följa. Har du funderingar ta gärna kontakt med ”ditt”  Lärcentrum” avslutar Håkan Lundmark, samordnare för länets olika lärcentrum.

Samordnare

Håkan Lundmark

063-12 95 05,

hakan.lundmark@zonline.se

Mer om LärCentrum i Jämlands län

LärCentrum är en mötesplats.

Här möts människor för att delta i allt från studiecirklar till universitetsprogram. I flera av våra kommuner fungerar LärCentrum också som ett paraply för kommunernas egen vuxenutbildning.

LärCentrum är en resurs.

Vi bistår med bland annat lokaler, modern teknik, validering och marknadsföring samt driver utvecklingsprojekt.

LärCentrum är en tillväxtmotor.

Vi matchar utbildningarna mot de behov som finns hos både enskilda medborgare och kommunens näringsliv för att leda utvecklingen framåt.  Tekniken gör det möjligt att få till stånd ett brett utbud av distansoberoende utbildningar som tillåter människorna att stanna kvar på sin hemort.

Varje enskild kommun samt JilU i Ås äger och driver sitt eget LärCentrum, men ett övergripande Länsnätverk finns för gemensamma frågor och utvecklingsprojekt.

Läs mer på www.larcentrum.se

• distans