Ny konferensutbildning startar i Åre

Hösten 2011 startar Conference Manager en utbildning utvecklad i samverkan mellan Campus Åre och hotellnäringen i Åre. Mötesdesign och mötesfacilitering är några av de ämnen som ingår i utbildningen och som tillsammans med arbetsplatsförlagda studier ger studenterna förutsättningar för nya jobb.

Det är ett relativt nytt yrkesområde som växer fram genom denna utbildning. Ett yrkesområde som får större och större betydelse inom hotel och konferensmarknaden då den växer kraftigt samtidigt som konkurensen från omvärlden ökar.

Utbildningen har vuxit fram tillsammans med företrädare för några klassiska och fina hotell och konferensanläggningar i Åre och Sverige

"Här i Åre behöver vi bli bättre på att ta hand om våra konferensgäster på ett lönsamt sätt,"säger Peter Nilsson VD på TottHotell, "utbildningen kommer att fylla ett behov med den tänkta inriktning den har. Vi har behov av personal som både ser till gästernas behov men som också kan göra avslut, knyta samman affärer på ett lönsamt sätt. Jag tror också att kongresser är ett viktigt område att utveckla, framförallt från vår horisont i Åre."

"Vi står inför ett paradigmskifte inom mötesindustrin. Vi kan inte längre fortsätta med säsongspersonal som "hoppas" på ett jobb inom branschen. Vi som företag måste höja lägsta nivån inom vår verksamhet då vi konkurrerar med de bästa anläggningarna i världen om våra gäster och kunder", berättar Anders Pertun VD på Selma SPA Sunne och fortsätter, " vi ser ett utbildningsbehov av inom konferenssektorn och tror att en denna utbildning kan vara en viktig del för utvecklingen"

" Vi arbetar målinriktat med bland annat mötesdesign både för att skapa både intressanta möten men också för att öka vår lönsamhet. Vi ser ett behov av utbildad personal med kompetens inom dessa områden som direkt kan gå in och arbeta direkt inom olika hotell och konferensanläggningar. Vi har saknat utbildningar inom området och ser positivt på den utbildning som kan starta med Åre som bas. " Pernilla Gravenfors CopperHill Choice Hotels

- Vi får starta denna utbildning därför att vi är duktiga på att formulera och skapa utbildningar som motsvarar näringslivets behov. Det ser Kicki Eriksson rektor för Campus Åre som den viktigaste anledning varför Campus Åre i hård konkurrens med andra utbildningsanordnare får bra utdelning från Yrkeshögskolemyndigheten - av tre sökta -  kan Campus Åre starta två utbildningar i höst.

- För dig som jobbat några år och som vill gå vidare med nya spännande arbetsuppgifter kan jag lova en utbildning som är intensiv, som följer pulsen i Åre och som  ger dig unika kunskaper och möjligheter till arbete, fortsätter Kicki Eriksson.  Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN. Den riktar sig till dig som jobbat några år i branschen och vi är nu inne i en rekryteringsfas

• copper hill
  • tott hotel
  • shr