Nu startar Mustaschkampen 2009

I år är det tredje året Cancerfonden arbetar med Mustaschkampen tillsammans med privatpersoner, föreningar och företag. Med kampanjen vill Cancerfonden få svenska folket att engagera sig i kampen mot prostatacancer, med mustaschen som symbol. Man kan stödja Mustaschkampen genom att starta en egen insamling på nätet, köpa en Mustaschpin, skänka via SMS, ett telefonsamtal eller bankinsättning.

- Nu har alla chansen att visa sitt engagemang i denna viktiga fråga och samtidigt vara med och tävla om vem som är Sveriges Mustaschmästare, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden. Mustaschkampen är både ett roligt och betydelsefullt sätt att bidra till kampen mot prostatacancer.

Nytt för årets kampanj är de ambassadörer som genom sitt personliga engagemang ska lyfta frågan om prostatacancer och svårigheten med osäkra diagnos- och behandlingsmetoder. Årets ambassadörer är Magnus Samuelsson, Robert Aschberg, Gert Fylking, Hans Tilly, Henrik Hammar och prostatacancerforskaren Anders Bergh.

I år säljs även pins i form av en liten svart mustasch som fästs på tröjan eller jackan. De kan köpas för 25 kronor på bland annat Pressbyrån.

Kampen pågår under hela maj månad. Den som samlar in mest pengar kan bli både kommunmästare och svensk mustaschmästare i att bekämpa prostatacancer. Företag kan också engagera sig genom att köpa företagspaket. Enklast startar man en insamling via cancerfonden.se/mustaschkampen, där man även kan se hur vänner, bekanta och sin kommun eller län placerar sig i insamlingskampen.

För mer information, kontakta:

Katharina Schönning, pressansvarig Mustaschkampen. Tfn 08-677 10 92 eller e-post katharina.schonning@cancerfonden.se

Om prostatacancer

- Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, nära 9000 diagnoser ställs varje år

- Varje dag får ca 25 män i Sverige prostatacancer, det motsvarar en man i timmen

- Det lever ca 70000 män som har eller har haft prostatacancer i Sverige i dag

- Det är den cancerform bland män som orsakar flest dödsfall, cirka 2500 per år

- Hälften är under 70 år vid diagnos, men sjukdomen är ovanlig före 50-års ålder

Så här kan du stödja Mustaschkampen

- Starta en egen insamling på cancerfonden.se/mustaschkampen - Köp en Mustaschpin, säljs på bland annat Pressbyrån för 25 kr.

- Sms:a ordet KAMP till 72900 och bidra med 50 kr till Cancerfonden (operatörens ordinarie avgift för sms tillkommer)

- Sätt in pengar på Cancerfondens plusgirokonto 90 1986-0 och märk insättningen med KAMP

- Ring Cancerfonden på 020-59 59 59 och skänk valfritt belopp. Meddela att pengarna ska gå till Mustaschkampen.

• mustaschkampen
  • prostatacancer