Canon medarbetare hos Ronald McDonald Hus i Göteborg

Canons medarbetare volontärarbetar under helt nystartade temadagar

Canon har länge engagerat sig i social hållbarhet på olika sätt. Genom deras mångåriga samarbete med Ronald McDonald Barnfond anordnades under november och december månad ett antal volontärdagar där medarbetare deltog i volontärarbete hos Ronald McDonald Hus på ett flertal orter. Det var dagar fyllda med värme, kärlek och omtanke – i sann Kyosei-anda.

Volontärarbete är ingen nyhet på Canon, men volontärdagarna som ägde rum i Ronald McDonald Hus var en helt ny aktivitet på Canon. Genom att involvera medarbetare demonstrerade de inte bara sitt starka åtagande utan visade också vägen för andra företag i hur man som företag kan vara en drivkraft för positiv förändring.

– Att få hjälp från volontärer är ovärderligt för vår verksamhet på Ronald McDonald Hus. Det hjälper oss att underlätta familjernas vardag under en för dem väldigt tuff tid, berättar Agnieszka Eriksson, verksamhetschef på Ronald McDonald Hus Huddinge.

Ronald McDonald Barnfond skapar trygghet i en osäker vardag

Canon har en lång historia av arbete inom social hållbarhet och är sedan 2016 partnerföretag till Ronald McDonald Barnfond. Detta eftersom deras arbete ligger helt i linje med Canons företagsfilosofi ”att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”. Stiftelsen finns till för familjer med barn som behöver vård på sjukhus. På deras fem hus runtom i Sverige, alla i anslutning till universitetssjukhus, kan familjer bo i en hemmalik miljö under tiden som deras barn vårdas.

– Familjerna är många mil hemifrån och måste vara på sjukhuset i dagar, ibland månader, och oron är ständigt närvarande. Att då få bo i en trygg, varm och ombonad miljö som känns som hemma, släppa ut barnen i vår vackra trädgård och mötas av doften av nybakade bullar när man kommer ner från sjukhuset – det gör mer skillnad än man tror, säger Agnieszka.

Samarbetet initierades när en av Canons medarbetare hade ett barn som vårdades på ett av Ronald McDonalds Hus. Här startade en nära kontakt som har fördjupats och förbättrats genom åren. Nu är Canon engagerade i att stötta stiftelsen på olika sätt.

Volontärdagar för att engagera medarbetare

Under 2023 fördjupade man samarbetet med RMD då Canon blev månadsgivare för Ronald McDonald Barnfond. I samma veva uppkom även idéen om att anordna ett antal volontärdagar tillsammans. Målet var att skapa möjligheter för medarbetare att engagera sig på fler sätt i socialt hållbart arbete.

Medarbetare och anställda på Canon Business Centers fick anmäla intresse för volontärarbete i de fem Ronald McDonald Husen belägna i Stockholm, Lund, Linköping, Göteborg och Uppsala. Här stöttade volontärerna varje hus med till exempel matlagning, bakning, trädgårdsarbete och förbättringsarbete inomhus. Det värmer verkligen att få hjälpa till där familjer försöker få vardag i sina tuffaste utmaningar. menar Josefin Jansson på CBC i Uppsala.

Självklarhet att jobba med CSR

Att som bolag arbeta med CSR är en självklarhet för Canon. Med syfte att stötta unga människor på olika sätt, har Canon även flera andra samarbetspartners i Sverige som My Dream Now och Mentor Sverige. Genom programmet Canon Young People Programme arbetar man även med att stärka ungdomar från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor.

Grunden till engagemanget är just företagsfilosofin kyosei som är djupt förankrad i hela organisationen, förklarar Eva Abarca, CSR-ansvarig på Canon.

– Kyosei ligger i botten av allt vi gör och är utgångspunkten i allt viktigt CSR-arbete vi tar oss an. För oss är det självklart att vi alla vill bidra till en bättre värld och visa världen att vi tar ansvar. Förhoppningsvis kan vi också inspirera andra företag till att tänka i samma banor. Vi är så stolta över volontärdagarna och för att vi fick chansen att arbeta volontärt tillsammans hos Ronald McDonald Hus.

Canon medarbetare hos Ronald McDonald Hus i Lund

Canon medarbetare hos Ronald McDonald Hus i Huddinge

Canon medarbetare hos Ronald McDonald Hus i Göteborg

Canon medarbetare hos Ronald McDonald Hus i Uppsala

Eva Abarca

Corporate Communication & CSR Professional Social hållbarhet, Internkommunikation, Webbplatsen 0739788603
Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.