Gå direkt till innehåll
Nio unga visar sina bilder och berättelser i fotoutställning i Gallerian i Stockholm.  Här syns bilden "Skuggornas Dans: Kvinnors Tysta Berättelser om Livets Okända Mörker" av Arina Addams.
Nio unga visar sina bilder och berättelser i fotoutställning i Gallerian i Stockholm. Här syns bilden "Skuggornas Dans: Kvinnors Tysta Berättelser om Livets Okända Mörker" av Arina Addams.

Unga tolkar jämställdhet i publik fotoutställning

I höst har ungdomar i Mentor Sveriges organisation deltagit i Canon Young People Programme där de fördjupat sig i hållbarhet, fotografering och visuellt berättande. Med kameran som verktyg har de 9 ungdomarna utbildats av sociala entreprenören och fotografen Felicia Margineanu. Nu har de tolkat FN:s Globala mål 5 Jämställdhet i text och bild och de utvalda bilderna visas en gratis publik fotoutställning som är öppen för allmänheten mitt i Gallerian i Stockholms city.

Jämställdhet mellan kvinnor och män är en förutsättning för en hållbar och fredlig utveckling. Att leva ett liv fritt från våld och diskriminering är en grundläggande mänsklig rättighet och helt avgörande för att människor och samhällen ska utveckla sin fulla potential.

Plats: Gallerian Stockholm Hamngatan
Utställningen pågår mellan 13-19 november 2023

Tack alla som bidragit till Canon Young People Programme 2023:
Leonora Kristelle, Thomas Bento, Abdulrahman Bulale, Shanya Amoah, Vera Willers, Stephanie Walsh, Sara Kroneld, Maroon Tarabichi och Arina Addams och utbildaren och fotografen Felicia Margineanu, Mentor Sverige och Gallerian.

Canon Young People Programme är ett program som stärker unga från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor. Programmet har som mål att rusta unga människor med kunskap, färdigheter och självförtroende för att ta itu med de frågor som är av betydelse för dem. Detta uppnås genom att främja deras kreativitet och förmågan att tänka kritiskt.

Utbildningsinitiativet genomförs nu för andra gången i Sverige och sedan 2015 har fler än 5750 unga utbildats runt om Europa, Mellanöstern och Afrika.