Deltagare i Canon Young People Programme 2023

Ungdomar fotar FN:s Globala mål nr 5 - Jämställdhet

Canon Young People Programme stärker ungdomar från olika bakgrunder i visuellt berättande och hållbarhetsfrågor. Utbildningsinitiativet har genomförts nu för andra gången i Sverige och sedan 2015 har fler än 5750 unga utbildats runt om Europa, Mellanöstern och Afrika.

Ungdomarnas röster kommer få en framträdande plats i en imponerande fotoutställning som äger rum på Gallerian mellan den 13:e och 19:e november 2023. Fotografierna och berättelserna som presenteras i utställningen har skapats av deltagare i Canon Young People Programme, som har fått möjligheten att samarbeta med den hyllade sociala entreprenören och fotografen Felicia Margineanu, H.M Drottning Silvias stiftelse Mentor Sverige och Gallerian.

- Att årets tema för programmet, FN:s globala mål nummer 5: Jämställdhet, väcker känslor och kreativitet råder det ingen tvekan om, säger Johanna Eriksson, Hållbarhetsansvarig på Canon Svenska AB och fortsätter; det har varit en resa som har känts så betydelsefull, särskilt med tanke på temat. Jämställdhet är en grundläggande rättighet och hjärtat i en rättvis och inkluderande värld. Att se dessa unga människor kanalisera sina tankar och känslor genom bilder, och samtidigt aktivt delta i dialogen om jämställdhet, är inget mindre än inspirerande. Jag har haft förmånen att se hur de har utvecklats och hur de nu har valt att uttrycka sina tankar och erfarenheter i bild och ord. Resultatet är en utställning som kommer att utmana, beröra och förhoppningsvis öppna ögonen för en värld av perspektiv som behöver höras. Den här utställningen är en påminnelse om kraften i ungas röster och kreativitet när de riktas mot en viktig sak.

- Vi på Mentor Sverige är stolta över att för andra året i rad vara en del av årets Canon Young People Programme, som ger unga möjligheter att använda sin kreativitet och visuellt berättande för att belysa viktiga frågor. Genom projektet får ungdomarna möjlighet att utvecklas i ett roligt och kreativt projekt, samtidigt som vi får insyn i och möjligheten kan lära oss av deras perspektiv på viktiga samhällsfrågor. Vi ser fram emot den kommande fotoutställningen och är väldigt glada över vårt fina samarbete med Canon, säger Alexander Rosenberg, Insamlingschef, Mentor Sverige.

Canon Young People Programme strävar efter att ge unga människor kunskap, färdigheter och självförtroende för att aktivt ta sig an frågor som är av stor vikt för dem, allt med hjälp av kreativitet och kritiskt tänkande. Programmet fokuserar inte bara på fördjupning inom hållbarhetsfrågor som är relevanta för ungdomarna själva, utan ger dem även möjlighet att utveckla sina färdigheter inom fotografi och visuellt berättande.

Felicia Margineanu, en välkänd expert inom fotografi och sociala medier, som tidigare har utbildat tusentals människor, har guidat och utmanat ungdomarna under programmet. Hennes fokus ligger på att engagera och främja ungdomars perspektiv och röster i samhället. Så här reflekterar Felicia kring årets Canon Young People Programme utställning:

- Genom linsen fångar vi inte bara bilder, utan själva kärnan i vår delade mänskliga upplevelse. Som fotograf tror jag på den djupa kraften i berättandet och det har varit en fantastisk upplevelse att få ge dessa ungdomar den möjligheten. I deras bilder finner ni deras röster och ofiltrerade berättelser som tolkar temat Jämställdhet. Jag ser mycket fram emot utställningen och att ungdomarna får ta den platsen i det offentliga rummet.

Årets deltagare i CYPP

Gallerian är stolt över att vara värd för denna spännande utställning, och temat för året är i enlighet med FN:s globala mål nummer 5: Jämställdhet. Utställningen kommer att belysa vikten av jämställdhet och ungdomars engagemang i att främja en mer rättvis värld.

- Gallerian är och har alltid varit en plats där många unga möts, umgås och inspireras. Vi känner oss hedrade över att få välkomna Canon Young People Programme’s fotoutställning hit, ett väldigt fint initiativ för att lyfta viktiga samhällsfrågor från ungas perspektiv, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian.