Magnus Nilsson inledningstalar på Taste of the future 13 november.

Expansiva Slakthusområdet i fokus på framtidseventet Taste of the Future

Vad betyder gastronomin för Stockholms framtid? Hur ska vi kommunicera stadens unika värden? Hur skapar vi strategiska partnerskap och samarbeten? Hur får vi unga att välja restaurangbranschen? Hur kan vi bidra till att förbättra och återskapa jordens och människornas hälsa? Vad kan vi lära av varandra?

Det är fokus på framtiden när Stockholms gastronomi och besöksnäring samlas 13 november för att diskutera och nätverka i Slakthusområdet.

Evenemanget Taste of the Future hålls i A house Hus 25 i samma kvarter som Solen, Hosoi, Bar Montan och Stockholm Roast. Området har snabbt har etablerat sig som stadens nya foodie-destination. I slutet av november öppnar också Afrika STHLM, en unik mötesplats med fokus på afrikansk mat, musik och kultur.

Det blir en eftermiddag fylld av föreläsningar och samtal modererad av matjournalisten Anna Norström.

Magnus Nilsson, tidigare tvåstjärniga Fäviken, numera ekologisk äppelodlare i Skåne samt generaldirektör för the Food Planet Prize, inledningstalar. Han ser maten som en möjlighet att påverka framtiden.
– Mat är otroligt komplext. Ingen annan mänsklig aktivitet påverkar sammantaget miljön i världen mer negativt än det sätt på vilket vi äter idag, och samtidigt kan vi ju inte gärna sluta med det, att äta alltså.
Mat är det enda kulturella uttryck som alla människor överallt utan undantag måste relatera till oavsett om vi vill eller inte, eftersom vi alla äter. En potentiellt enormt enande kraft, och på samma gång en källa till otaliga konflikter. Av just den anledningen har restaurang och besöksnäringen och alla som arbetar inom den en fantastisk möjlighet att påverka världen till förändring.
Många små saker som görs lite bättre varje dag av många människor under lång tid, skapar ofta större och mer varaktig förändring än stora allomfattande lösningar som den enskilda individen har liten möjlighet att påverka.

Charles Van de Kerkhof, Tove Blomgren och Katja Seerup Clausen talar under Taste of the Future på temana regeneration, innovation och collaboration.

Programmets tre teman: collaboration, regeneration, innovation
Festivalgeneralen Katja Seerup Clausen från Copenhagen Cooking berättar hur festivalen stärkts av sina partnerskap, Charles Van der Kerkhof, forskare på VentureLab SLU, visionerar om hur regenerativt jordbruk och måltidsturism kan gå hand i hand, medan Tove Blomgren på framtidslabbet SALLY berättar hur fantasin kan hjälpa oss att bygga ett bättre matsystem.

I programmet deltar också representanter från bland andra Ahouse, Restaurangakademien, Circular Gastronomy Challenge, Axfoundation, Reformaten, Johannas Stadsodling, Stiftelsen Culinary Crafts, Stellagalan, Årets Kock, Framtidens Krogkultur, Stockholms hotell- och restaurangskola, Besöksnäringens forsknings-och utvecklingsfond, Från Sverige, Menigo samt Visita Stockholm.

Här möter vi aktörerna som verkar i Slakthusområdet på plats och får höra om framtidsplanerna för Stockholms nya gastronomiska destination.

Efter programmet öppnar restaurangerna i Slakthusområdet upp för food hopping exklusivt för Taste of the Futures gäster.

Taste of the Future är en del av Stockholm – European Capital of Gastronomy 2023 där Stockholms Stad, Gastronomiska Akademien, Måltidsakademien och KSLA samverkar med restaurang- och besöksnäring för att lyfta Stockholm som gastronomisk destination.
– Utmärkelsen European Capital of Gastronomy 2023 har lett till en ökad uppmärksamhet för matdestinationen Stockholm. Hållbara matupplevelser har stor betydelse för besökare, besöksnäringen och stockholmarna. Fortsatt innovation inom restaurangsektorn och måltidsturism är avgörande för platsens attraktivitet och företagens konkurrenskraft, säger Caroline Strand, vd för Visit Stockholm.

Collaboration: Hur skapar man strategiska samarbeten som gynnar alla partner?
Katja Seerup Clausen, festivalchef, Copenhagen Cooking om framtidsplanerna för Danmarks största matevenemang och hur man här har skapat värde och tillväxt genom strategiska partnerskap.
Katja har en master i Integrated Food Studies, och har under hela sitt yrkesliv sysslat med kommersiella partnerskap, PR, kommunikation och event inom gastronomins värld.
2017 slog Katja sig ihop med krögaren och kocken Rasmus Munk i skapandet av Alchemist 2.0 och fick ansvaret att skapa partnerskapsportföljen till den tvåstjärniga Michelinrestaurangen. Sedan januari 2023 står Katja i spetsen för Danmarks största matevenemang, festival Copenhagen Cooking – en festival som 2024 firar 20-årsjubileum.

Regeneration: Vår gastronomiska framtid
Charles Van de Kerkhof, manager på VentureLab@SLUAlnarp beskriver hur regenerativt jordbruk och turism kan ge oss verktyg och metoder för att samskapa en gastronomisk destination för nya generationer.
Charles har studerat hur omvandlingen av matsystemet kan drivas på av regenerering och bidra till att vi kan hålla oss inom de planetära gränserna.
Charles avslutar just nu ett tredje masterprogram vid SLU i Alnarp som handlar om förnyelseturism och förnyande jordbruk i Skåne. Han leder också VentureLab@SLU i Alnarp och utvecklar en egen regenerativ startup kallad Fjällgås.

Innovation: Fantasi skapar ett bättre matsystem
Tove Blomgren, creative director på framtidslabbet SALLY på EY Doberman, visar oss hur fantasin kan användas som metod. Det vi inte kan föreställa oss kan vi inte bygga, därför arbetar framtidslabbet SALLY med fantasi och designfiktion som metoder för att få oss att höja blicken och skapa radikalt annorlunda system. Med hjälp metoden har framtidslabbet visualiserat ”Preferable Future of Food”.

--------------------

Biljettpris: 599 kr (inkl 25% moms)
Vad ingår i biljetten? Tre timmar med inspirerande föreläsningar, debatter, samtal och nätverkande. Smakbiljetter till food hopping i Slakthusområdet. (Dryck ingår ej men kan köpas på plats).

Taste of the Future
Projektpartners: Visit Stockholm, Stockholms Stad, Gastronomiska Akademien, Måltidsakademien och KSLA.
Partners: Visita Stockholm och Från Sverige.
Samarbetspartners: Atrium Ljungberg, A house, Menigo.

Regioner

Stockholm – European Capital of Gastronomy 2023 genomförs på initiativ av Gastronomiska Akademien i samverkan med Måltidsakademien, Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien samt Stockholms Stad genom Visit Stockholm.
Det kommande året ger oss en unik chans att sätta Stockholm på kartan som en attraktiv gastronomisk destination. Tillsammans kan vi visa hur vi arbetar kreativt, medvetet och inkluderande kring måltiden.

Anna Lind Lewin

Presskontakt Kommunikationsansvarig Stockholm – European Capital of Gastronomy +46 70 656 31 31 capitalofgastronomy.se
Charlotta Ranert

Presskontakt Projektledare Stockholm – European Capital of Gastronomy +46 73 718 13 18 capitalofgastronomy.se

Relaterat innehåll

Stockholm är utvalt. Under 2023 tar vi plats som Europas Gastronomiska Huvudstad.

Stockholm – European Capital of Gastronomy