​Assist med i matchen – får ett uppsving med ny sajt från Carismar

Webbshopen Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter och tillbehör, har sedan 2003 haft olika skepnader och lösningar. Ove Siewer, grundare och VD på Assist, tyckte det var dags för en förändring.
– Med hjälp från Carismar ökar våra möjligheter att växa, säger Ove Siewer.

Med målet att gå ifrån den traditionella sportbutiken, som säljer alltifrån moderiktiga sportkläder till golfklubbor och pingisbollar, skapade Ove Siewer Assist 2001. En butik som i dagsläget fyller 1000 kvadratmeter med endast innebandyprodukter och tillbehör. Sedan 2003 har Assist även funnits som webbshop. Något, som Ove Siewer fått höra, gör att han ses lite som en pionjär i e-handelsbranschen.
– Jag har hållit på med webbhandel väldigt länge, men känt att vi de senaste åren tappat lite och blivit fyrkantiga. Det är lätt att bli omsprungen i den här branschen, så det gäller att hänga med. Det var då Carismar kom in i bilden och jag kände direkt att de hade vad jag letade efter, de är lyhörda och förstod våra behov direkt, säger Ove Siewer.

Det viktigaste för Ove och hans kollegor var att deras känsla och passion för sporten skulle synas i designen, att systemet skulle vara lätt att administrera, att det skulle skapa möjligheter att växa och framför allt: att sajten skulle vara responsiv.
– Så fort jag såg den nya sajten i mobilen blev jag överlycklig, den är modern och snygg. Eftersom innebandy är en relativt ung sport, har vi också många unga kunder. Då är det väldigt viktigt att det är enkelt att göra ett avslut eller ett köp direkt i mobilen, säger Ove Siewer.

Eftersom Assist säljer innebandyklubbor och tillbehör som kräver inställningar i shopen där kunderna själva kan välja längd och vinklar för bladen, krävdes också skräddarsydda funktioner på sajten. Urban Björkman, projektledare/partner från Carismar, är mycket nöjd med hur resultatet blev.
– Vi ville hjälpa Assist med att ta sin e-handel till en ny nivå, genom att dels skapa en responsiv plattform, men det var också viktigt att vi fokuserade på de speciella inställningarna för att kunderna ska få en så bra upplevelse som möjligt. Vår lösning har också gjort att Assist kan effektivisera sina processer, eftersom det mesta är integrerat i systemet, säger Urban Björkman.

Sajten har nu varit live i en vecka, och Ove Siewer ser med tillförsiktig nyfikenhet fram emot vad som kommer hända i höst, när högsäsongen börjar.
– Just nu är det inte så mycket trafik till sajten, vilket är skönt när man lanserar något helt nytt, men det ska bli spännande att se på resultaten efter sommaren. Samarbetet har varit väldigt flexibelt och vi är otroligt nöjda med designen, själen i vad Assist är finns verkligen där, säger Ove Siewer.

• Företagande

Carismar levererar både e-handelsplattform och kompetens med fokus på lönsamhet. Carismars e-handelsplattform är utvecklad tillsammans med några av Sveriges största e-handlare och anpassas efter behov. Som fullservice e-handelsbyrå hjälper Carismar idag 20 st e-handlare att växa och utvecklas.  Exempel kunder: Bubbleroom, Tidningskungen, MaxGaming, Zoovillage, Porsche, DMRetro osv. Se mer på vår site: www.carismar.com

E-handel handmade in Stockholm est. 2004

Kristian Arvidsson