Pressmeddelande -

Nobelpristagaren Shirin Ebadi och Stefan Löfven öppnar Edelstamprisets nominering

Pressinbjudan Stockholm den 16 april 2013

Tisdagen den 16 april kl.18.00 öppnar Edelstampriset sin nominering på China teatern i Stockholm. Styrelsemedlem Stefan Löfven talar om vikten av utbildning om de mänskliga rättigheterna för att i samhället främja civilkurage - måste ta sitt ansvar. Därefter öppnar Caroline Edelstam, ordförande i Edelstamprisets jury, nomineringsprocessen. Nobelpristagaren Shirin Ebadi som representerar Asien i Edelstamprisets jury kommer att tala om civilkurage och mänskliga rättigheter baserat på hennes erfarenheter från sitt hemland, Iran.

När: Tisdag den 16 april, kl.18.00.

Var: China teatern, Berzelii park 9, 111 47 Stockholm.

Hur: Anmälan sker till natasha.novosel@edelstamprize.org, alt. tel:+46 706 98 72 23.

PRESSMÖTE MED DR. SHIRIN EBADI

Media är välkommen till frågestund med dr. Shirin Ebadi kl. 16.30 i China teaterns foajé.

Stiftelsen Harald Edelstam presenterar även delar av utställningen ”Mänskliga rättighetsfamiljen” målad av konstnären Carl Adam Cronstedt baserad på Hans Ingvar Roth:s idé om FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna som ska ställas ut på kontroversiella platser runt om i världen.

Utställningen beskriver artiklarna i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och hur de kan beskrivas som ”den mänskliga rättighetsfamiljen.” Det finns med andra ord ett släktskap mellan rättigheterna samtidigt som de kan betraktas som distinkta medlemmar. Vissa artiklar kan då ses som föräldrar, såsom rätten till liv och rätten att inte utsättas för tortyr, medan rätten till betald semester kan ses som ett litet barn.

Fakta om Shirin Ebadi
Nobelpristagaren Shirin Ebadi som representerar Asien i Edelstamprisets jury. Domare Shirin Ebadi är iransk advokat, domare, föreläsare, författare och aktivist. 2003 mottog hon Nobelsfredspris för sitt arbete för kvinnors och barns mänskliga rättigheter. Dr. Shirin Ebadi var Irans första kvinnliga domare och var tvingad att lämna sitt ämbete under den iranska revolutionen 1979. Regimen har stämplat Dr. Shirin Ebadi som ett hot för det islamistiska styret i landet. I november 2009 konfiskerades hennes nobelmedalj, prissumma och diplom som hon tilldelats tillsammans med andra av hennes tillhörigheter av iranska myndigheter.

Fakta om Edelstampriset Edelstampriset (The Edelstam Prize) är ett Sverigebaserat internationellt prestigefyllt pris som delas ut av Stiftelsen Harald Edelstam. Edelstampriset delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage till försvaret av de mänskliga rättigheterna.

Pristagare till Edelstampriset kan vara enskilda personer eller personer som representerar en regering eller en nationell eller internationell organisation, som i handling har agerat i Harald Edelstams anda i ett land/länder där brott mot mänskliga rättigheter har begåtts, enligt internationell lag, av en regim eller annan stark maktutövare. De ska ha visat stor förmåga att snabbt analysera en komplex situation och hitta vägar, även på ett okonventionellt och kreativt sätt, för att i praktisk handling försvara mänskliga rättigheter och ska i en sådan svår eller tumultartad situation ha handlat på ett sätt som haft avgörande betydelse för många utsatta människor eller direkt räddat människors liv. Civilkuraget är en central parameter i urvalet av en vinnande kandidat.

Det är en öppen nomineringsprocess, det vill säga att vem som helst kan nominera genom vår hemsida: www.edelstamprize.org

Edelstampriset 2012 tilldelades Bahareh Hedayat, en ung iranska som idag sitter fängslad på en dom om 9,5 år för propagand mot regimen i det fruktade Evinfängelset i Tehran. Bahareh har vågat spela en ledande roll i både student- och kvinnorörelsen i Iran och har varit en aktiv kritiker av Irans regim. Hon har genom sitt exceptionella kurage och engagemang för rättvisa arbetat mot brott av de mänskliga rättigheterna. Trots allvarliga varningar och hot från regimens säkerhet- och underrättelsetjänstens krafter, har hon upprepade gånger riskerat sitt eget liv och sin frihet när hon försvarat de mänskliga rättigheterna. Hon är idag politisk fånge i det fruktade Evinfängelset i Tehran.

Amnesty International har därefter listat Bahareh Hedayat som samvetsfånge.

Fakta om den internationella juryn Ordförande i den internationella juryn är Caroline Edelstam, barnbarn till Harald Edelstam och medgrundare av Edelstampriset är ordförande i den internationella prisjuryn där varje kontinent är representerad av minst en kan¬didat. Domare Louise Arbour, tidigare FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter har accepterat att represen¬terar Nordamerika, domare Shirin Ebadi som tilldelades Nobels Fredspris 2003 för hennes insatser för demo¬krati och mänskliga rättigheter, representerar Asien. Moçambiques tidigare premiärminister, Pascoal Mocumbi, representerar Afrika. Oceanien representeras av Philip Alston, FN:s specialrapportör för utomrättsliga avrätt¬ningar. Latinamerika representeras av Chiles tidigare president, Ricardo Lagos, och Europa representeras av domare Baltasar Garzón, som arbetade för Spaniens centrala brottmålsdomstol och som konsekvent kämpar för de mänskliga rättigheterna. Baltasar Garzón är mest känd för att försökte få den chilenske diktatorn, general Pinochet dömd i domstol, för de påstådda dödsfallen och tortyr av spanska medborgare.

Fakta om Stiftelsen Harald Edelstam Stiftelsen Harald Edelstam administrerar Edelstampriset som delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage till försvaret av de mänskliga rättigheterna. Vidare uppmuntrar stiftelsen till civilkurage i Harald Edelstams anda och arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete, utbildning och information, forskning och observation inom försvaret av mänskliga rättigheter. Stiftelsen är politiskt och religöst obunden.

I styrelsen för Stiftelsen Harald Edelstam är Henrik Janbell, medgrundare och han blev själv räddad av Edelstam, ordförande, vice ordförande är Caroline Edelstam (medgrundare och ordförande i prisjuryn), Paul Rusesabagina, känd människorättskämpe från folkmordet i Rwanda som bidrog till att rädda mer än 1200 liv när han öppnade upp hotellet där han arbetade för att ta emot flyktingar, mannen vars historia ligger till grund för filmen ”Hotel Rwanda”, Stefan Löfven, partiordförande för Socialdemokraterna, dr. Carlos Castresana-Fernandez, åklagare i Spaniens högsta domstol som nu senast på uppdrag av Ban ki-Moon lett CICIG-operationen i Guatemala när FN tillsammans med Guatemalas regering instiftade rättsäkerhet i landet. Han var även drivande i processen att få Pinochet dömd för de påstådda dödsfallen och tortyr av spanska medborgare, dr. Brian Palmer, socialantropolog som undervisar i civilkurage vid bland annat universitetet i Uppsala, tidigare innehade han Torgny Segerstedt gästprofessur vid Göteborgs Universitet och har tidigare undervisat vid Harvard University, Martin Sandgren, tidigare bland annat pressekreterare för UD och Skatteverket, Bahare Hagshenas, tidigare vice ordförande för Röda Korset i Sverige, ambassadör Karl-Erik Norrman, generalsekreterare för Europas kulturparlament och Caroline von Malmborg-Björkman som är utbildad inom ”Human Resources Development”, dr. Juan E. Méndez, FN:s specialrapportör för tortyr och ambassadör Hans Corell, tidigare svensk domare och rättschef samt tidigare FN:s undergeneralsekreterare för rättsliga frågor.

Stiftelsen Harald Edelstam arbetar för att etablera Harald Edelstams dödsdag, den 16 april, som den “internationella civilkuragedagen” samma dag som Edelstampriset delas ut vartannat år. 2013 skulle Harald Edelstam ha fyllt 100 år.

• utställningar

Carl Adam är snart inne på sitt fjärde år med mentorn Peter Sköld på ArtistLab i Stockholm. Tidigare har han arbetat för Sir Robert McAlpine Ltd i Glasgow och Modern Times Group (MTG) i London.  Carl Adam har en Bachelor of Science i ekonomi och data (Surrey), två Masters of Science, en i redovisning (Bond) och en i filosofi och vetenskapshistoria (London School of Economics).

I april öppnade Stiftelsen Harald Edelstam nomineringen inför Edelstampriset 2014 på Chinateatern i Stockholm där nobelfredspristagaren Shirin Ebadi and Stefan Löfven (ledamot av Edelstamprisets jury) föreläste om civilkurage. Delar av utställningen ”Mänskliga rättigheter, civilkurage och hjältar” av Carl Adam presenterades - en utställning som porträtterar varje artikel i FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna. Utställningen turnerar världen runt och visas på olika kontroversiella platser.

Carl Adam Cronstedt

Presskontakt Konstnär 070-848 17 28