Brooklyn Brewery och Debaser presenterar: Kulturfestivalen Brooklyn Sweden tar Brooklyn till Södermalm

I slutet av augusti återvänder kulturfestivalen Brooklyn Sweden till Sverige för andra året i rad. Festivalen är ett samarbete mellan Brooklyn Brewery och Debaser, som tar utvalda delar från Brooklyns kulturliv till Södermalm, Stockholm. Mellan 22-25 augusti fylls Debaser Slussen, Debaser Medis och Debaser Strand med musik, konst och mat från Brooklyn.

Brooklyn Sweden är en hyllning till stadsdelen Brooklyn i New York, en stadsdel som gjort sig känd för ett myllrande kulturliv. Förra årets festival kretsade främst kring musik, men i år satsas det även på konst, mat och dryck. Samtliga medverkande artister, konstnärer och kockar flygs in från Brooklyn för att skapa en känsla av att Brooklyn kommer till Södermalm.

– Det finns en sorts ömsesidig kärlek mellan Brooklyn och Sverige, därför känns det extra roligt att under några kvällar kunna bjuda svenskar på ett smakprov av Brooklyns rika kulturliv. I år blir det inte bara grym musik, utan även mat- och konstupplevelser som jag är rätt säker på att de flesta svenskar inte sett tidigare, säger Claire Moyle, projektledare för Brooklyn Sweden.

Musik
Både Brooklyn och Stockholm har gjort sig kända för att ha en väl utvecklad musikscen. I samarbete med Debaser har Brooklyn Sweden bokat flera Brooklyn-band i skilda stilar. Bland annat spelar EL-P hård och aggressiv hip hop, Lydia Lunch Retrovirus spelar provokativ noisemusik och Designer Drugs står för punishing electro-industrial punk.

Mat
Brooklyn är en mångkulturell stadsdel, något som gjort att den typiska Brooklyn-maten är influerad av flera olika kök. Andrew Gerson, chefskock på Brooklyn Brewery, har särskilt tagit fram ett gäng Brooklyn-typiska rätter som kommer serveras under festivalen. Menyn presenteras under festivalens första dag, 22 augusti, i samband med mat- och musikfesten BBQ Blowout på Debaser Strand.

Film
I samarbete med UrbanBikeWear.com presenteras den första svenska upplagan av Bicycle Film Festival under Brooklyn Sweden. Bicycle Film Festival grundades i New York 2001 av Brendt Barbur och är idag en av världens största cykelfilmfestivaler och har kommit att bli en stor katalysator i den internationella spridningen av cykelkultur. Bicycle Film Festival Stockholm invigs på Debaser Medis den 24 augusti klockan 15:30 av Brendt Barbur och avslutas med en stor efterfest och dj-maraton där bland andra HNNY och SVMK spelar. Biljetter säljs i dörren eller på Tickster.com.

Konst
Årets Brooklyn Sweden-festival satsar mycket på videokonst. Bland annat bjuds besökarna på Found Footage Festival, en samling roliga, konstiga och galna VHS:er som i över tio års tid fyndats på loppis och hittats i soptunnor runt om i USA. I äkta Brooklynanda avslutas festivalen med ett stort knytkalas där besökare bjuds in att dela med sig av både mat och videokonst, arrangerat av den ideella organisationen Slideluck.

Nedan följer en överblick av festivalens program. Hela programmet går att finna på: http://www.debaser.se/?s=BROOKLYN%2C+SWEDEN+2013

För mer information vänligen kontakta:
Henric Byström, kommunikationschef, Carlsberg Sverige
henric.bystrom@carlsberg.se , +46 704 83 05 48

Burt McRoy, Debaser
burt@debaser.se, +46 707 677 114

Elin Sleipnes, Pressansvarig Urban Bike Wear
elin@urbanbikewear.com, +46 73 9651728

Andra länkar:
www.brooklynbrewery.com

Bilder från Brooklyn Sweden 2012 hittar du här:

Program :

Torsdag 22 augusti
Debaser Strand BBQ Blowout med Fingers On The Pulse
Found Footage Festival
Live Curfew
DJ WWDIS http://www.debaser.se/kalender/10640/

Debaser Strand Vänner & Bekanta
DJ Fingers on the Pulse http://www.debaser.se/kalender/10641/

Debaser Medis DJ B-Line, Def
El-P http://www.debaser.se/kalender/10614/

Debaser Slussen DJ Karl + Vlademar
DJ Debaser All Stars
DJ Pelle Höök + Friends
Designer Drugs
Nuit Blanche http://www.debaser.se/kalender/10618/

Debaser Strand DJ Viktor Johnsson & Friends
Marky Ramone
Night Train Soul Clap Dance-Off med DJ Mr Jonathan Toubin http://www.debaser.se/kalender/10642/

Debaser Medis Bicycle Film Festival
HNNY + SVMK + Yours Truly + Frank & Ilker + DJ WWW http://www.debaser.se/kalender/10615/

Debaser Slussen DJ Christoffer "138" Röstlund & Pink Punk
Gustav Sundh & Daniel Bech
DJs Roller Derby
Lydia Lunch Retrovirus
Nuit Blanche http://www.debaser.se/kalender/10619/

Söndag 25 augusti
Debaser Strand Slideluck (Bio Rio)
Brooklyn Sweden Closing Party http://www.debaser.se/kalender/10643/

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.