Brooklyn Brewery sommarsatsar i Sverige

Brooklyn Brewery sommarsatsar i Sverige

I början av sommaren lanserar Carlsberg Sverige två nyheter från Brooklyn Brewery på Systembolaget. En tillfällig nyhet i Brooklyn Summer Ale och en limiterad utgåva av specialölen Sorachi Ace. Bryggeriet bjuder även i slutet av april in till en bryggmästarkväll på restaurang AG i Stockholm samt en After Work på Marie Laveau.

De flesta öl från Brooklyn Brewery är tillverkade med olika typer av humle. På samma sätt som en kock använder kryddor används de bästa egenskaperna för att skapa en harmoni av smak och arom. Till den limiterade ölen Sorachi Ace har Brooklyn Brewery:s bryggmästare Garrett Oliver använt en unik humle från Japan.

– Det var ett japanskt bryggeri som 1998 var först med att utveckla humlen "Sorachi Ace", som har en oväntad kvalitet med doft av citrongräs. Vi gillade den unika smaken och därför ville vi göra en specialöl som tar tillvara på humlens speciella egenskaper, säger Garrett Oliver.

Sorachi Ace släpps på Systembolaget den 1 juni i limiterad utgåva om endast 3 000 stycken 75-cl flaskor. Två veckor innan, den 16 maj, inviger Carlsberg Sverige sommaren med en säsongsnyhet på Systembolaget – Brooklyn Summer Ale.

– Brooklyn Summer Ale är en modern återutgivning av "Light Dinner Ales" som bryggdes i England från 1800-talet och fram till 1940. Med en balans av smakrikedom och friskhet passar ölet perfekt på sommaren, säger Garrett Oliver.

Bryggmästarmiddag på AG

Den 30 april kommer Brooklyn Brewerys bryggmästare Garrett Oliver till Stockholm för att presentera de båda tillfälliga nyheterna och en del överraskningar från bryggeriet på nyöppnade restaurang AG på Kungsholmen. Restaurangens meny kommer att kombineras med öl från Brooklyn Brewery. Garrett Oliver kommer tillsammans med fyra bryggarkollegor att finnas på plats för att inspirera och svara på frågor.

– Vi arbetar aktivt med att öka kunskapen kring hur olika öl kan kombineras med mat, och det är kul att se att intresset och kunskapen kring öl som måltidsdryck har ökat i Sverige. På AG ger vi gästerna en möjlighet att uppleva ölets värld av smaker och träffa världen kanske främsta auktoritet på ämnet öl och mat i kombination, , säger Henric Byström, PR-chef på Carlsberg Sverige.

Till bryggmästarmiddagen den 30 april krävs ingen föranmälan, men intresserade uppmanas att snabbt boka bord då restaurang AG är populär och ofta fullbokad.

Dagen innan, 29 april, gästar även Garrett Oliver med bryggarkollegorna Marie Laveau på en After Work i humlets tecken.

Brooklyn Sorachi Ace

Lanseras 1 juni på Systembolaget i limiterad utgåva om 3 000 flaskor.

Storlek: 750 ml

Alkoholhalt: 7,6 %

Artikelnummer: 11147-01

Pris: 109 kronor

Brooklyn Sorachi Ace är inspirerad av den klassiska öltypen Saison från Belgien. Ölet är jäst med Brooklyns egna speciella belgiska ale-stam och efter jäsning tillsätts mer av Sorachi Ace-humlen som växer på en bondgård i Oregon, USA. Resultatet är unikt. Aromen är kryddig med inslag av citrongräs/citronskal och balanseras fint med en ren och tydlig maltsmak. 100 % champagnejäst ger en fin kolsyra och ett vackert mjukt skum.

Brooklyn Sorachi Ace passar perfekt tillsammans med skaldjur och färska ostar.

Brooklyn Summer Ale

Lanseras 16 maj på Systembolaget och finns för försäljning under hela sommaren.

Storlek: 355 ml

Alkoholhalt: 4,5 %

Artikelnummer: 11448-03

Pris: 16,90 kronor

Brooklyn Summer Ale är en modern återutgivning av "Light Dinner Ales" som bryggdes i England från 1800-talet och fram till 1940. De kallades också "luncheon ales" och "family ales", eftersom de var så uppfriskande och smakrika utan att vara för tunga. Brooklyn Summer Ale bryggs på engelskt kornmalt av högsta kvalitet. Det ger denna ljusa gyllene öl en frisk brödsmak. Tysk och amerikansk humle ger en svag frisk bitterhet och en doft av blommig citrusdoft som resulterar i en solig smak.

Brooklyn Summer Ale passar utmärkt till sallader, skaldjur, pajer och lätt kryddiga rätter. Den gör sig även bra till brunch.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.