Carlsberg inför alkolås på alla tjänstebilar

Carlsberg Sverige köper 120 nya tjänstebilar med alkolås. Carlsberg har därmed alkolås på samtliga tjänstebilar, förmånsbilar och distributionsbilar. Dessutom ställer man krav på alla distributörer som kör åt företaget att de också ska utrusta sina bilar med alkolås.

– För oss är det självklart med alkolås i alla våra bilar, säger Carlsberg Sveriges VD Mark Jensen i en kommentar. Vi säljer drycker med alkohol och därför är det logiskt att vi går i spetsen och inför alkolås i alla våra bilar. Vi har det redan i alla distributionsbilar och nu även i alla tjänstebilar.

Genom att använda alkolås kan företag säkerställa att inget av deras fordon används av någon som är alkoholpåverkad. Carlsberg Sveriges beslut är ett led i företagets arbete med samhällsansvar (CSR).

Alkolås i tjänstebilar drabbas idag av en form av straffskatt, genom att förmånsvärdet höjs för den som installerar alkolås, till skillnad från många andra typer av extra utrustning som inte drabbas av det. Trots denna straffskatt väljer Carlsberg Sverige att satsa på alkolås i alla tjänstebilar.

Foto på Mark Jensen bifogas.

Henric Byström, Presschef, Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.