Fotbolls-VM – en högtid för både människor och kor

Fotbolls-VM – en högtid för både människor och kor

Kombinationen sommar och fotbolls-VM betyder högsäsong för ölförsäljningen. Det innebär också att kossorna i Halland får extra mycket näringsrik mat från Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg. Produktion av öl ger nämligen biprodukter i form av så kallat drav och öljäst som blir godis för kor och grisar.

Vid bryggning av öl på Carlsberg Sverige tillvaratas restprodukter från malt (drav) och jäst (öljäst) för att bli till djurfoder, som är både näringsrikt och relativt billigt. Dravet och öljästen används först och främst i Falkenbergområdet och Västergötland.

– Normala veckor handlar det om ungefär 500 ton drav och 70 kubik jäst. Under sommaren med fotbolls-VM och soliga dagar räknar vi med betydligt mer, säger Daniel Eriksson, bryggmästare på Carlsberg Sverige.

Torbjörn Johansson är storbonde i Falkenberg. Flera gånger varje vecka ansvarar han för att hämta drav från Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg och kör ut det till gårdar i Halland och Västergötland.

– Vi får både glada och nyktra kor och grisar av ölfodret. Det känns bra att bidra till en bättre miljö där man återanvänder biprodukter och värnar om kretsloppet, säger Torbjörn Johansson, lantbrukare i Falkenberg.

Carlsberg Sveriges ölproduktion ger upp till 25 000 ton drav och över 3 500 kubik jäst per år. Öljäst är en restprodukt från jäsningen medan drav kommer från brygghuset. Inom djurhållningen används öljäst och drav som en del av det foder som djuren får för att skapa en bra balans mellan proteiner och energi. Drav används till kreatursfoder och öljäst används till grisfoder.

Henric Byström, PR-ansvarig Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.