Henok Fentie är årets ölutvecklare

Henok Fentie är årets ölutvecklare

Henok Fentie, grundare till Omnipollo och författare till boken ”Brygg öl!” är Årets Ölutvecklare. Det står klart när Restaurangalan igår gick av stapeln för sjätte året i rad. Priset Årets Ölutvecklare är instiftat av Carlsberg Sverige för att uppmärksamma och främja en person, företag eller organisation som aktivt arbetar för att på ett inspirerande och engagerande sätt utveckla den svenska ölkulturen.

Totalt belönades vinnare i 15 olika kategorier under årets Restauranggala och f ör tredje året i rad delades specialpriset Årets Ölutvecklare ut av Carlsberg Sverige. Ett pris framtaget för att lyfta fram de goda krafter som utvecklar Sveriges ölkultur.

De nominerade i år var Darren Packman , Det lilla Köksbryggeriet, Systembolaget samt årets vinnare- Henok Fentie, som tillsammans med Karl Grandin står bakom bryggeriet Omnipollo och boken ”Brygg öl!”.

– Att få pris som Årets Ölutvecklare 2013 är en stor ära och ett kvitto på vår strävan att göra Sverige till föremål för den internationella ölvärldens avund, säger Henok Fentie, årets ölutvecklare.

Juryns motivering:

På ett modigt, lustfyllt och nytänkande sätt har vinnaren utvecklat den svenska ölkulturen. Årets vinnare har flyttat fram gränserna för hur öl kan se ut, smaka, bryggas, och skrivas om.

Med fokus på kvalitet och lekfullhet har han både lanserat en imponerande rad av hyllade ölinnovatior samt utvecklat den svenska hembryggar-traditionen. Han har visat på att steget från att dricka kvalitetsöl från professionella bryggerier till att brygga egen kvalitetsöl hemma inte behöver vara särskilt långt.
Juryn för Årets Ölutvecklare består av:

• Jens Dolk, dryckesexpert, skribent och författare
  • Magnus Svensson, kreativ ledare på Restaurangakademien och författare
  • Jörgen Hasselqvist, delägare på OT och ölskribent
  • Sanna Blomquist, journalist och sommelier
  • Anna Wallner, dryckesutbildare på Carlsberg Sverige

I bedömningen för Årets Ölutvecklare väger juryn in flera egenskaper som vinnaren bör ha, bland annat ska vinnaren vara nytänkande och ha bred kunskap samt passion kring öl. Pristagaren bör även verka folkbildande och öka kunskapen om öl bland allmänheten.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48,  henric.bystrom@carlsberg.se