Hylla St. Patrick’s Day med: Drinkar signerade stjärnbartendern Hampus Tunholm

Hylla St. Patrick’s Day med: Drinkar signerade stjärnbartendern Hampus Tunholm

På söndag är det dags för världens mest firade nationaldag, St. Patrick’s Day, dagen då Vita husets fontän, Eiffeltornet, The Chicago River och resten av världen färgas grön för att fira den irländska högtiden. Dagen till ära går det mest ikoniska irländska bryggeriet Guinness ut med ett överraskande tips: drinkar istället för öl vid årets firande.

Under St. Patrick’s Day serveras 13 miljoner pints av den mörka ölen Guinness till de över 70 miljoner människor som firar på pubar i 150 länder världen över. Trots att ölet är så populärt går det ikoniska irländska varumärket ut med ett förvånande tips: välj drinkar istället för öl vid årets firande. Detta då man i samarbete med stjärnbartendern Hampus Tunholm tagit fram inspirerande drinkar för den stora högtiden.

”Det var otroligt spännande men också läskigt att skapa drinkar baserade på Guinness med tanke på att det är så otroligt sammankopplat med St. Patrick’s Day. Jag hoppas verkligen att St Patrick’s Day-firare kommer uppskatta mina drinkar och mitt sätt att hylla den irländska nationaldagen,” säger Hampus Tunholm.

Guinness som den är, eller i en grön drink

I år tipsar Guinness de svenska firarna att välja bort ölet för gröna drinkar, framtagna av Hampus Tunholm, som varit nominerad till en av Sveriges bästa bartenders genom Bartenders choice Awards och var med och startade de framgångsrika cocktailbarerna Tweed, Linglong och Svartklubb by Fäviken. Stjärnbartendern har tagit fram tre recept på drinkar, baserade på Guinness stout och Guinness Nitro IPA.

I Hampus nya, spännande drinkar Guinness Espresso Martini, Honey & Guinness Fashion och Nitro Rasberries samsas smaker som irländsk whisky och honung tillsammans med Guinness och hallon. Tre härliga drinkar som ger en spännande twist på det klassiska ölet och blir välkommna nykomlingar till drinkbordet på St. Patrick’s Day.

Guinness Espresso Martini

• 3 cl vodka
  • 2 cl kaffelikör
  • 5 cl Guinness stout
  • 2 cl kaffesocker

Fyll samtliga ingridienser i en cocktailshaker. Skaka ordentligt och sila efter det upp drinken.

Honey & Guinness Fashion

• 5 cl irländsk whisky
  • 1 cl hallon eau-de-vie
  • 1 cl honung smaksatt med Guinness stout.

Gör smaksatt Guinnesshonung genom att blande 1 dl honung med 0,5 dl Guinness och rör ut till flytande. Häll alla ingredienser i ett rörglas och sila sedan upp över is.

Nitro Raspberries

• 6 cl Guinness Nitro IPA
  • 2 cl Fernet
  • 10 cl hallonjuice
  • 2 cl sockerlag
  • 2 cl citronjuice

Mixa alla ingredienser i en blender tillsammans med is. Sila upp drinken i glas och servera.

För pressmaterial, kontakta:
Anna Alvling, BCW (Burson Cohn & Wolfe)
anna.alvling@bcw-global.com

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.