Julen 2015 bjuder på klassiska smaker och alkoholfria favoriter från Carlsberg Sverige

Årets julsortiment från Carlsberg Sverige rymmer allt från smakrika och fylliga klassiker som Falcon Julöl med originalrecept från 1898, till friskare alternativ med lägre alkoholhalt. Den alkoholfria trenden fortsätter att växa, och förra årets alkoholfria favorit Eriksberg Julbordslager gör nu comeback i julsortimentet. Samtliga julöl från Carlsberg Sverige finns på Systembolaget från den 2 november

Att brygga julöl är en anrik tradition som går många hundra år tillbaka i tiden. Ofta är julölet mörkt och smakrikt för att balansera julbordets många feta och salta rätter, men idag finns även lättare och friskare alternativ att välja mellan.

– Det känns alltid lika högtidligt att få presentera årets julölssortiment, som i år består av både tidlösa klassiker som Falcon Julöl och nyare favoriter som alkoholfria Eriksberg Julbordslager. Att erbjuda sina gäster ett gott alkoholfritt alternativ på julbordet blir allt mer självklart och det är en väldigt glädjande utveckling, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Årets julöl
Alkoholfritt växer stadigt* och i år gör förra årets alkoholfria nyhet Eriksberg Julbordslager comeback i julsortimentet. I årets julölsutbud finns även klassiker som Falcon Julöl Pripps Julöl, båda med recept från 1890-talet, samt återkommande favoriter som Falcon Julmumma, Eriksberg Julöl och Jacobsen Golden Naked Christmas Ale.

Systembolagspremiär för Ljusslingan
I år släpps även Nya Carnegiebryggeriets julöl Ljusslingan på Systembolaget – en modern variant på en traditionell tysk schwarzbier. Ljusslingan finns i butikerna som ligger i närheten av bryggeriet i Hammarby Sjöstad i Stockholm, men går även att beställa till övriga butiker i Sverige. Bakom Nya Carnegiebryggeriet står Carlsberg Sverige, amerikanska Brooklyn Brewery och en grupp fria investerare.

Samtliga julöl finns till försäljning på Systembolaget från den 2 november.

Julölspremiär på krogar och restauranger på J-dagen den 6 november
Den första fredagen i november firas J-dagen när premiärjulölet traditionsenligt körs ut till krogar och pubar. J-dagen är från början en dansk högtid, och danskarna går man ur huse för att premiärdricka årets Juleøl, men sedan sex år tillbaka firas dagen även i Sverige.

I år infaller J-dagen fredagen den 6 november. I Falkenberg firas dagen med julmust och festligheter för hela familjen i samband med att Falcon Julöl körs ut med häst och vagn till stadens krogar och pubar. Fackeltåget går från Carlsberg Sveriges bryggeri kl 16.45 och avslutas på Rådhustorget där bryggmästaren eventuellt kommer att tillkännage att julbrygden nu kan avsmakas.

I Stockholm firas J-dagen för tredje året i rad genom att en kortege med häst och vagn levererar julens öl till olika restauranger och krogar i Gamla Stan och på Södermalm. På Nya Carnegiebryggeriet äger firandet istället rum på lördagen den 7 november, när bryggeriet håller öppet hus med rundvandringar, provsmak av den första brygden av Ljusslingan och egentillverkad ölglögg.

Carlsberg Sveriges julöl 2015

Eriksberg Julbordslager var det första svenska alkoholfria julölet på Systembolaget och lanserades julen 2014. Det är ett lite mörkare alkoholfritt lageröl med fyllig smak och blommiga och citrusaktiga toner. Pris på Systembolaget för 33 cl 11,00 kronor.

Eriksberg Julöl
är ett riktigt fylligt julöl, rikt på smak och arom som passar särskilt bra till julens delikatesser och goda tilltugg. Det lanserades 2007 och gjorde direkt succé. Eriksberg Julöl är bryggt enligt gammal bryggartradition och finns som starköl (5,6 %). Pris på Systembolaget för 50 cl, 17,90 kronor exklusive pant.

Falcon Julöl är ett smakrikt öl med en mjuk och fin sötma, markerad beska och en fyllig smak av rostad malt. Falcon Julöl är ett av Sveriges populäraste julöl och bryggdes första gången julen 1898, med samma originalrecept som idag. Falcon Julöl finns både som starköl (5,2 %) och folköl (3,5 %). Pris på Systembolaget för 50 cl, 17,50 kr och för 33 cl, 12,50 kronor exklusive pant.

Falcon Julmumma passar utmärkt som aperitif före julbordet eller som ett alternativ till öl, glögg eller julmust. Den bryggs efter bryggarfamiljen Skantzes recept, med rostad malt som ger en mörkbrun färg och en rund och fyllig kropp med mild beska i eftersmaken. Den hemliga blandningen av julkryddor ger en härlig doft och smakupplevelse. Alkoholhalt: 5,2 %. Pris på Systembolaget för 50 cl, 18,50 kronor exklusive pant.

Pripps Blå Julöl är en elegant wiener, med en rubinröd lyster. Det är inte lika tungt som många andra Julöl utan erbjuder en lättare smakupplevelse som passar utmärkt till det moderna julbordets blandade smaker, men också som sällskapsdryck. Finns som starköl (5,0 %) och lättöl (2,2 %). Pris på Systembolaget för 50 cl 15,90 kronor exklusive pant.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale är av finaste kvalitet med en tydlig julkänsla. Ölet är mycket smakrikt och doftar av kanel, vanilj, citrusfrukter och lakrits. Alkoholhalt: 7,5 %. Pris på Systembolaget för 75 cl, 59,90 kronor.

Nya Carnegiebryggeriets Ljusslingan är en modern variant på en traditionell tysk schwarzbier. Fem olika sorters karamelliserad och rostad bayersk malt ger ölet en mörk rödbrun färg och fylliga, lätt brända toner. Inslag av torkad frukt, knäck, vörtbröd, apelsin och choklad. Alkoholhalt: 5,2 %. Pris på Systembolaget för 33 cl, 19,90 kronor.

För högupplösta bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/carlsberg_sverige_ab__

För mer information, kontakta gärna:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.