Ofiltrerad nyhet från Falcon

Pilgrim är namnet på den nya ofiltrerade medlemmen i Falcons populära ölfamilj. Falcon Pilgrim lanseras den 1 december och är en ofiltrerad, ekologisk och fyllig nyhet med en något lägre alkoholstyrka.

Falcon har en stolt historia som går ända tillbaka till år 1896. Bryggmästaren John L. Skantze hade rest land och rike runt för att hitta en lämplig källa för att brygga öl. Valet föll till slut på Falkenberg där Falcons öl har bryggts allt sedan dess.

Nu får Falconfamiljen ett nytt tillskott där filtreringsprocessen har slopats för att brygga ett öl som öppnar upp för de naturliga smakerna i malten, jästen och humlen.

Det finns ett värde i att tappa vissa typer av öl utan att filtrera. Det adderar en molnighet till brygdens gyllene färg och ger en naturlig smakupplevelse. Pilgrim är en ljus och fyllig lager med en generös smak som bjuder på örtiga toner av humle tillsammans med en rik maltkaraktär toppad med härliga karamelltoner.

–Falcon Pilgrim är vårt sätt att addera en ny dimension till en smak som många känner igen och gillar. Detta är definitivt en elegant lager. Att Pilgrim är ekologisk är även något vi är väldigt stolta över, säger Rhys Powell, bryggmästare på Carlsberg Sverige.

Falcons ledord är ”tillsammans” och nya Pilgrim är en perfekt okomplicerad öl att njuta av i gott sällskap men fungerar även bra till att avnjuta i sin enkelhet, till måltiden eller som sällskapsdryck.

– Falcon Pilgrim fungerar utmärkt till husmanskost- som till exempel hemmarullade köttbullar med gräddsås, toppade med rårörda lingon”, avslutar Rhys Powell.

Namnet ”Pilgrim” är en hyllning till den pilgrimsfalk som, sedan 50-talet, pryder Falcons etiketter.

Falcon Pilgrim lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 december, i flaskor om 33 cl och kostar 12,90 kronor. Alkoholhalten är 4,5 procent.

För mer information och bilder, kontakta:

Kristin Åkerlund, presskontakt

E-post: kristin.akerlund@cohnwolfe.com

Henric Byström, kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri, dess framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Falcon, Eriksberg, Brooklyn, Somersby, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.

Carlsberg Sveriges mission är att skapa njutning i vardagen genom att göra drycken till en upplevelse för alla människor. Vi ska leda vår verksamhet till lönsamhet och tillväxt, via en kultur som präglas av kvalitet, innovation och pågående förbättringar.