I vapenrock och linnebyxor - Under Gustav V:s och Per Albins besked

1921 blev det ett avbrott i Mobergs litterära karriär. Han kallades in till militärtjänstgöring i Växjö. För den pacifistiska och rebelliska Moberg var militären knappast en ideal plats. Detta till trots skrev han sin första bok under värnplikten.

I vapenrock och linnebyxor, med författarnamnet ”Ville i Momåla”, sålde han påpassligt nog till sina kamrater när de lämnade regementet efter fullgjord utbildning.

Upplagan tog snabbt slut, och några år senare (1924) gav han ut en utökad och bearbetad version av boken, nu på förlag, under eget författarnamn och med titeln I vapenrock och linnebyxor under Gustav V:s och Per Albins beskydd.

Det är denna som nu ges ut i faksimil med förord av Ingrid Nettervik och i samarbete med Vilhelm Moberg-Sällskapet.

Redaktören för boken, Ingrid Nettervik, är ordförande i Vilhelm Moberg-Sällskapet.