Carotte växlar upp med ny Koncernchef

Carotte växlar upp med ny Koncernchef

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Oscar Ohlsén har arbetat inom Carotte sedan 2016 och startat de framgångsrika dotterbolagen Carotte Staff och Carotte Housekeeping där han är partner och VD. Ohlsén är dessutom chef för Carotte Concierge, koncernens innovativa erbjudande inom facility services. Nu tar han över Carotte i det kanske mest spännande skedet i bolagets historia när steg tas mot nationell täckning och nya etableringar.

- Jag har faktiskt alltid siktat mot den här rollen på Carotte och tackade ja på stående fot när Christian ställde frågan. Samtidigt är det med en stor portion ödmjukhet som jag tar mig an uppgiften. Carotte har blivit ett stort bolag med många medarbetare och nya projekt i pipeline. Samtidigt har det aldrig gått så bra för bolaget som i år vilket vi ska bygga vidare på, förklarar Oscar Ohlsén.

- Det har varit ett nöje att följa Oscar under åren på Carotte. Jag tror både våra medarbetare, kunder och leverantörer håller med om att Oscar besitter en stor kapacitet och kommer vara en utmärkt Koncernchef för ett snabbväxande Carotte, menar Christian Mertzig.

Ett varumärke synonymt med kvalitativ facility services

Carotte ska under kommande år fortsätta att driva branschens utveckling av mjuka FM-tjänster framåt genom ledande matlösningar, närvarande service och kreativa event. Utöver tidigare kommunicerade projekt fylls nu koncernens pipeline kommande 24 månader med ett antal stora etableringar på flera platser i Sverige.

- Jag tycker att vi hittat ett framgångsrecept för både våra kunder och för oss själva och det ska vi utnyttja. Både fastighetsbolagen och andra företag söker en partner för att öka trivsel och effektivitet på arbetsplatserna. Våra produkter och tjänster gör verklig skillnad så vårt uppdrag nu är att ge fler chansen att uppleva de förbättringarna, berättar Oscar Ohlsén.

Nu ska Carotte digitalisera soft FM på riktigt

Parallellt med utrullningen av Carottes befintliga tjänsteportfölj pågår ett stort digitalt projekt inom koncernen, vilket projektleds av Christian Mertzig själv. Detta för att säkerställa att Carotte fortsätter vara marknadsledande inom kvalitet och innovation.

- Det har på senare år pratats mycket om proptech såsom appar och webblösningar inom facility management. Både fastighetsbolag och startups har tagit fram nya funktioner, men problemet är att inget används eller fungerar som tänkt i praktiken. Särskilt inte lösningarna som har med mat, service och möten att göra. Vi investerar nu vår expert- och branschkunskap i en helt ny digital produkt som vi hoppas lansera under kommande vinter, säger Christian Mertzig.

Carotte grundades 1982 och är idag en av Stockholms snabbast växande och största företagsgrupper inom möten, catering och service med en samlad omsättning över 150 MSEK på årsbasis, 75 medarbetare på heltid och 500 på deltid. Koncernen består av de 5 dotterbolagen Carotte Catering AB, Carotte Event AB, Carotte Staff AB, Carotte Housekeeping AB och Carotte Deli AB och ägs sedan 2019 av bröderna Christian och Magnus Mertzig samt ledningen. Besök www.carotte.se för mer information.

Christian Mertzig

Ordförande Carotte Group www.carotte.se