Svenska matföretaget Carotte satsar på 100-miljonersstrecket med extern VD och ny styrelse

Carotte, ett av Stockholms mer väletablerade matföretag, som drivs av ägarfamiljen tillsätter sin första externa VD och tar in tre nya styrelseledamöter.

- Jag började jobba extra i cateringverksamheten Carotte som 18-åring, 12 år senare tog jag och min man över verksamheten. Vi har gjort en otrolig resa från små styrelsemiddagar till att idag servera tiotusentals maträtter per år i vår cateringverksamhet och i våra sex restauranger. Nu vill vi se hur långt vi kan nå med nya externa krafter, säger Caroline Jobeus, huvudägare, fd VD, numera kreativ chef.

Christian Mertzig, ny VD, kommer närmast från det globala kosmetikföretaget Oriflame, där han ansvarade för bolagets etablering och expansion i Vietnam och Nigeria.

- Min vision för Carotte är att bli Sveriges främsta matföretag. Det finns ett nästan outtömligt intresse för mat i Sverige idag och Carottes filosofi kring närproducerad säsongsorienterad mat ligger helt rätt i tiden. Idag omsätter catering- och restaurangverksamheten ca 45 MSEK på årsbasis. Utöver att expandera befintliga affärsområden har vi ett par andra naturliga tillväxtmöjligheter vi samtidigt utvärderar, säger Christian Mertzig, ny VD på Carotte.

För att styra Carotte i rätt riktning under expansionen har bolagets styrelse förstärkts med Linda Waxin, Jonas Meerits och Jan Enhager. Linda Waxin har gedigen erfarenhet från PR- och kommunikationsbranschen, senast som VD för Edelmans svenska verksamhet. Jonas Meerits har tidigare arbetat som bl a VD för J. Lindeberg och är numera Industrial advisor i Scope samt delägare i Happy Socks. Jan Enhager har erfarenhet från bl a Carlsberg och Scan och är en av de arbetande grundarna till Vitamin Well. Därutöver består styrelsen av ägarna Caroline Jobeus och Martin Jobeus, som också är styrelseordförande.

- Vi lever och andas Carotte, det är vår baby och vi är väldigt stolta över hur den växt upp men vi vill ännu mer. Med Lindas kompetens inom varumärkesstrategi och konceptualisering, Jonas erfarenhet inom finansiering och snabb expansion tillsammans med Jans expertis inom retail blir vi rustade att ge Christian som ny operativ kraft de bästa förutsättningarna att uppnå våra mål, säger Martin Jobeus, styrelseordförande och ägare.

Sedan mer än 30 år levererar vi på Carotte vällagad och nyskapande mat till nöjda kunder, såväl stora företag som privata festsällskap. Carotte är mer än bara catering, vi driver sex olika delibutiker och restauranger inne i Stockholm city - Deli & Wine by Carotte i Birger Jarlspassagen, Carotte Deli på Tegeluddsvägen 92 och Karlavägen 110, Restaurang Spring på Karlavägen 110 och restaurang och kafé i Kungliga Biblioteket (Humlegården). Samt Stockholms snyggaste Food Truck - Good Stuff From Carotte. Vi tror att vår kärlek till mat och kunder utgör framgångsreceptet. Men vi är långt ifrån klara. Carotte består idag av snart 50 medarbetare som jobbar stenhårt varje dag mot det gemensamma målet att bli Sveriges främsta matföretag. Besök oss på http://www.carotte.se för mer information.

KONTAKTPERSONER

Caroline Jobeus Tel: 070-827 16 47 Email: line@carotte.se