Nyhet -

- Ska du starta eget så måste du tänka på vad folk vill ha – och allra helst behöver. Något som folk stör sig på att det inte finns.

Det säger Rikard Åkefalk (24) som tillsammans med Michelle Lindell (21) öppnar nytänkande frukostrestaurangen Kaviar i Karlstad 1 april 2010 – den enda av sitt slag i Sverige. Självklart har de det nyaste kassasystemet från Cash IT.

I fem år har Rikard gått och stört sig på att frukosten här i staden begränsar sig till baguetter utan särskilt mycket fyllning eller någon kvasi-hälsosam meny på McDonald’s. Så mötte han Michelle, och tur var det. Hon hade den kompetens som behövdes för en ordentlig frukostvärdinna, och bred arbetslivserfarenhet från kända restauranger både i Arvika och i Karlstad. Plus att hon är en sådan solig person som vi jättegärna ser det första vi gör på trötta morgnar. Så är det också hon som skall styra den dagliga driften. Rikard kommer nog att ”stå här och tjöta lite på dagarna”, som Michelle säger, men Rikard är mycket tydlig med att det skall lyftas fram att en tjej startar eget i den här staden;

– Det är så kul att det är en tjej som gör något. För alltid är det en kille. Att det var min idé från början, det är ju skit samma. Det kommer att vara hon som tar hand om Kaviar och hon som sköter allting. Utan henne så hade jag inte gjort det. Jag har ju tänkt på detta i kanske fem år, och för två år sedan mötte jag Michelle. Hade det inte varit för henne så hade ju idén bara försvunnit.

Så nu behöver vi inte störa oss på det här med frukost längre, för nu öppnar parets hjärtebarn Kaviar, en frukostbuffé i hotellstil, men för bara 65 kronor – och då är våfflor inkluderat - våfflor som du får steka själv i ett jättestort våffeljärn. Här snackar vi färska ljusa och mörka bröd, skinka, korv, massor av grönsaker, löskokta och hårdkokta ägg, kaviar, marmelader, sylt, yoghurt, flingor, müsli och frukt. Sedan finns det också varma tillbehör som äggröra, bacon och prinskorv. Och självklart dricker du te, kaffe eller juice till en sådan lyxig frukost. Så vem hoppas du kommer för att äta här, Michelle?

– Vi vill ha ALLA som gillar frukost! Vi vill gärna ha arbetare förstås, och så ligger vi ju på samma fält som brandkåren, polisen och Securitas, här ute på I2 så de har i alla fall inte långt till frukosten. Men vi hoppas ju även att det skall komma ett tjejgäng på en lördagsmorgon, till exempel.  Vi har ju öppet varje dag, fast på helgarna blir det lite senare – lite mer brunchigt.

Kaviar har plats för 60 personer i den mysiga lokalen på Kasernhöjden, men har även möjligheter för uteservering till minst lika många. Lokalen är helt perfekt för ändamålet, med sina snygga, svarta takbjälkar och personliga inredning. Michelle och Rikard har satt sin personliga prägel på rummen med privata möbler från familjen - för som Michelle säger "Trivs du själv, så tror jag andra trivs också".

Men tillbaka till det att starta eget. Rikard har startat eget bolag flera gånger tidigare och har en revisor som har hjälpt honom med mycket av pappersarbetet. Han har växt upp med en far som har köpt och sålt saker ända sedan Rikard "visste vad en peng var", Rikard började med det samma redan när han var tolv. Entreprenörskap i blodet, med andra ord. Michelle satt på all den praktiska kunskapen, och fick dessutom hjälp av en kock från sin förra arbetsplats när det kom till val av köksmaskiner och annan utrustning. Resten bara googlade de fram på nätet. Alla serveringsgrejer är till exempel upphandlade lite slumpmässigt i Tyskland. En kompis till Rikard som är grafisk designer tog fram Kaviar-loggan och andra kompisar hjälper till med marknadsföring. Som ni förstår, ett bra nätverk har varit A och O för dem genom hela processen. Även kassasystemet hittades via denna nätvärk, genom Cash IT-säljaren Michael Eriksson.

– Cash IT är ett "gör-seriöst" företag som har koll på vad de driver. De kan sin grej. Vi tycker att vi har valt ett jättebra kassasystem. Sedan är det faktiskt inte bara kassasystemet som måste vara bra, kassaregisterleverantören måste också vara bra. Då känner jag mig tryggare och hela affären blir trevligare – eftersom jag vet att min Cash IT-säljare är lugn och svarar när jag ringer med funderingar. Han försöker inte lura mig eller sälja på mig grejer som jag inte behöver. Det blir en personlig kontakt som man vanligen inte får. Ett förtroende. Det är viktigt för oss som startar eget.

Här kan man ana en viss rodnad på säljaren Michael som sitter bredvid. Men själva kassan då, Rikard?

– Vi är väldigt glada för att denna kassa är så mycket mer än de som vi tittade på först. Här är allting integrerat. Det kunde blivit dyrt att välja det billigaste på så sätt. Att kassan uppdateras kontinuerligt så att allt är lagligt och korrekt är också ett stort plus.

Michelle tillägger;
 – Man kan växa med kassan! (Vid den här tidpunkten i intervjun är det svårt att hålla sig för skratt, för det är precis som om vi skulle sagt det själva.) Kassasystemet vi valde, Cash IT Retail, kan integreras med Visma och har även en smart faktureringslösning. Det sistnämnda nappade våra kunder på direkt.  Det blir garanterat många företag som väljer att betala på det sättet.

1 april skall allt vara klart, för klockan 18 invigs Kaviar. Det ser riktigt lovande ut, faktiskt, även om det är lite nystartsstökigt. Michelle tycker att det skall bli skönt när de väl öppnar, så att hon kan göra det hon är bäst på – servera dig frukost;

– Nu innan öppningen åker vi fram och tillbaka och skjutsar grejer överallt . Idag är det mest köket jag oroar mig för eftersom det inte är någonting som JAG själv kan påverka – för jag kan inte lägga kakel och inte dra el. Men jag tror att det kommer att gå bra ändå!

Ingen av de två verkar särskilt bekymrade för att misslyckas med att starta eget företag. De har tvärtom en hälsosam inställning till sitt eget entreprenörskap;

– Att starta eget är ju en chansning oavsett. Men om det inte funkar, så kan vi bara säga att "vi i alla fall har testat det här", och sedan sitta med en värdefull erfarenhet inom egenföretagande.

• kassasystem restaurang
  • kassaregister restaurang