En hyllad favorit i repris, Primátor Oktoberfestive Lager lanseras den 2:a september!

Den 2:a september lanseras Primátor Oktoberfestive Lager för andra gången i Sverige efter succén 2017. Varunr: 11527-01, pris: 21,90 kr, 500 ml och en alkoholhalt på 5,5%. Det är en limiterad upplaga om 100 000 flaskor som släpps för den svenska marknaden.

Oktoberfestive Lager är en rund, fyllig och krispig lager med toner av honung, halm, bröd och Saazhumlen som ger den en snygg lätt beska i efterspelet. En välbalanserad och välbryggd öl som passar perfekt till grillat ljust kött, husmanskost eller korvar av god kvalité där sältan får ett bra sällskap av beskan. Eller varför inte bara njuta den källarsval som sällskapsdryck när ölsuget slår till.

I årets upplaga så har alkoholhalten ökat med 0,5% vilket ger den en lite bredare kropp. Det skall bli spännande att se hur årets Oktoberfestive Lager blir mottagen då den var väldigt uppskattad vid det senaste släppet säger Daniel Gyhlénius på Moestue Sverige.

Så här skrev Livets Goda för 2 år sedan i deras säsongsölstest - Oktoberfest. "Primátor Oktoberfestive Lager (93LGP) Härligt krämig fräschör, besk sötma, frisk krispighet och bra krydda. Läckert balanserad, välgjord med lång eftersmak. En elegant lager i Livets Goda smak. Borde vara en kommande storsäljare."

Allt om Whisky gav omdömet BÄST I TEST och skrev så här om Primátor Oktoberfestive Lager, "fyllig frisk doft i oktoberölsstil. Humle, jäst och honung i doften och i smaken inslag av jung. Balanserad beska i eftersmaken som är relativt lång. Poäng: 9/10."

Lite kuriosa, sedan 1872 då Primátor grundades har det fortsatt att vara ett lokalt bryggeri, beläget i staden Náchod i nordöstra Tjeckien. Idag är det ett av Tjeckiens mest högteknologiska bryggerier men Primátor värnar om sin traditionella tillverkning och har fortfarande öppna jäskar i källaren. Bryggeriet är mest känt för sin klassiska Böhmiska pilsner som man också har vunnit många utmärkelser med både i Tjeckien och internationellt. Men Petr Kalúza, master brewer, brygger även innovativa samt säsongsbetonade öl. Bryggeriet har även internationellt prisbelönta överjästa öl såsom Weizenbier, English Pale Ale, Stout och India Pale Ale. Primátor betyder borgmästare.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.