Hantverksbrandyn, Bardinet VSOP vinner internationella utmärkelser!

Hantverksbrandyn, Bardinet VSOP vinner internationella utmärkelser!

Hantverksbrandyn från BardinetBardinet Brandy VSOP, har vunnit en silvermedalj i "The Brandy Masters" i The Spirits Business 2021 och en bronsmedalj i ISC, "International Spirits Challenge 2021. Bardinet Brandy VSOP är en fransktillverkad brandy som tidigare i år har genomgått en varsam ansiktslyftning som tydligare visar ursprunget och passionen.

Bardinet Brandy VSOP finns i Systembolagets fasta sortiment sedan 1998 med varunummer: 36901 | pris: 219 kr | 700 ml | alk. 36% VOL | finns den inte i din butik är det enkelt att beställa den dit.

Bardinet Brandy VSOP har lagrats på ekfat över 4 år som ger en härligt bärnstensfärgad brandy. På näsan är den fruktig med inslag av persika och russin. Smaken är komplex och välbalanserad med inslag av torkad frukt samt nötter. Avslutet är långt med fina fattoner och russin. Det finns flera sätt att njuta sin brandy och klassiskt är som en avec till en chokladbit eller on the rocks med några isbitar. Som aperitif är en Bardinet VSOP & Tonic på mycket is och toppat med en limeskiva väldigt fräscht.

Bardinet VSOP är destillerad i en så kallad Alembic Charentais, en speciell kopparpanna med ursprung i Frankrike. Pannan består av tre olika delar, en kopparpanna, en kondensor och en typisk lökformad förvärmare. Destilleringen görs i kopparpannan där vinet hettas upp och förångas. I kondensorn kyls ångan ned och blir flytande igen. Resultatet blir en eau-de-vie med en alkoholhalt på ca 28% som sedan destilleras en andra gång och ger en 70% vattenklar sprit som sedan lagras i minst fyra år på ekfat på Domaine de Fleurenne. Masterblender Bénédicte Bertet som varit med Bardinet i över 30 år blendar slutligen till eau-de-vien för att skapa Bardinet VSOP signatursmak. "Crafted with French Passion".

För mer information kontakta Anne-Charlotte Birnik på Moestue Sverige, anne-charlotte@moestue.se.

Bardinet grundades av Paul Bardinet som startade sin verksamhet 1857 i Limoges och är den äldsta brandyproducenten i Frankrike. Paul hade en vision att skapa kvalitativ sprit för alla att råd att njuta av. Sedan 1993 är Bardinet en del av spritproducenten La Martiniquaise som grundades 1934 av Jean Cayard. Gruppen La Martiniquaise-Bardinet är fortfarande en privatägd spritproducent med en bred portfölj av internationella varumärken.

Fokus ligger på vin och kvalitativ sprit och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden. Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.

För mer information om Moestue eller våra producenter, gå in på www.moestue.se.