Relax Riesling firar 20 år på den svenska marknaden och byter årgång till 2019!

Relax Riesling firar 20 år på den svenska marknaden och byter årgång till 2019!

Relax Riesling firar 20 år på den svenska marknaden och byter årgång till 2019. Relax Riesling kommer från det familjeägda vineriet Schmitt Söhne som producerat vin i över 5 generationer. Vineriet ligger nära floden Mosel i byn Longuich. Relax Riesling finner du i de flesta Systembolagsbutikerna med varunr: 7230-01 | pris: 69 kr | 750 ml och en alkoholhalt på 8,5%.

Rent generellt så var årgång 2019 en utmanande årgång för vinproducenterna i Mosel och Rheinhessen. Det ombytliga vädret gjorde att arbetet ute och genom ett kvalitativt arbete i vingårdarna så lyckade Schmitt Söhne göra årgång 2019 framgångsrik.

Årgång 2019 är ungdomlig, charmerande och druvtypisk rakt på sak. Saftig persika, päron och örter går i bräschen medan det hintas citrus och honung i bakgrunden. Smaken är ämabel i sin okomplicerade stil och tack vare friskheten i syran och renheten i frukten så blir sötman integrerad i vinet. Detta vin passar perfekt som aperitif en varm sommardag, till fiskrätter, kryddstarkare asiatisk mat eller varför inte till en bit blåmögelost.

År 1919 så grundades vinfirman Schmitt Söhne av Hilar Schmitt som ett litet lokalt vineri och där man också hjälpte mindre odlare att vinifiera och sälja vinerna lokalt. Hundra år efter grundandet så är Schmitt Söhne fortfarande familjeägt och Juliane Schmitt som är 5:e generationen driver framgångsrikt familjefirman som idag har vuxit till ett av Tysklands största vinerier med export till stora delar av världen.

Receptförslag:

Varför inte testa detta recept från Boxtoppen en regnig sommardag? Går lika bra att grilla som att köra i ugnen. Receptinspiration till Relax Riesling: Jamie Oliver-inspirerad Bjärekyckling med harissa & färsk mynta

Det här behöver du till 4 personer

Ingredienser:

1 Hel färsk kyckling, ca 1,5 kg
1 kruka färsk mynta
2 rödlökar
3 stora paprikor (gärna olika färger)
4-5 potatis
5 matskedar Harissa, vi väljer Sevan som är lagom het
2 matskedar rödvinsvinäger
Salt, svartpeppar, olivolja

Så här gör du

På en plåt blandar du rödlöken som du skalar och delar på fyra vartefter du separerar lökens ”bladlager”. Dela paprikan isär snabbt och lite sådär småslarvigt med händerna. Tärna potatisen. Klicka över 4-5 rediga matskedar Harissa, salt, peppar och rödvinsvinägern. Plocka av myntabladen från en kruka men spar ett par stjälkar för dekoration. Häll över olivolja och blanda ihop allt.

Snitta upp kycklingen vid ryggen och knåda in marinaden från grönsakerna i kycklingen . Placera den sedan i mitten av plåten med grönsakerna runt om. Salta kycklingen extra. Låt gå i varmluftsugn på 180 grader ca 75 minuter eller beroende på kycklingens storlek. Vätskan som bildats kan du hälla av och ha som extra sås. Den är gudomlig och ett gott levainbröd fulländar till. Servera rätten med lite extra färskhackad mynta.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.