Delad andraplats i Stora Property-priset 2010

Brostadens förvaltare Fredrik Ström var nominerad till det prestigefyllda Stora Property-priset 2010. Prisutdelningen ägde rum igår på Business Arena och delades ut av ISS Facility Services till de tre mest innovativa studentuppsatserna under året inom området fastighets­förvaltning.

Fredrik Ström och Erik Lagerström från Kungliga Tekniska Högskolan, kom på en delad andraplats för uppsatsen ”Miljöklassning av lokaler – Systemet ’Miljöklassad byggnad’ anpassat för lokal”.

”Att få priset kändes ärofullt, fantastiskt kul att uppmärksammas i ett sådant sammanhang. Även ett roligt event att bli inbjuden till och träffa många intressanta människor inom branschen. Sen är det förstås kul att belönas med en prispeng."  Fredrik Ström, förvaltare på Brostaden.

Andrapriset gick även till Liv Ödman från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm för hennes examensarbete ”Gröna hyreskontrakt”.

Förstapriset gick till Louise Hammarberg och Christer Gerdin från Masterprogrammet ”Technology Management”, som är ett samarbete mellan Lunds Tekniska Högskola och Lunds Ekonomihögskola.

Det vinnande bidraget ställer den viktiga frågan”Varför genomförs inte lönsamma energieffektiva investeringar?” och är en studie av beslutsfaktorerna vid investeringar inom fastighetsbranschen.

Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”Uppsatsen pekar på det paradoxala i att många lönsamma investeringar i energieffektivisering inte genomförs. Den välskrivna uppsatsen innehåller också ett utvecklat verktyg som kompletterar beslutsunderlaget för att kunna genomföra dessa nödvändiga investeringar.”

Om stora Property-priset
Stora Property-priset har instiftats av ISS Facility Services. Syftet är att sätta fokus på och visa vikten av att vårda Sveriges fastighetsbestånd, som i dagsläget uppgår till ett värde av mer än 8 500 miljarder kronor.

Juryn för Stora Property-priset består av Örjan Wikforss, professor på KTH, Håkan Bryngelson, ordförande i Almega och vice styrelseordförande i Svensk Näringsliv, Johan Zetterstedt, vd Fastighetsnytt Förlags AB, Anders Borggren, Director Real Estate Management Nordic ISS och Ola Gunnarsson, Affärsområdeschef ISS Property Services.

Läs mer om Stora Property-priset här -->  Läs även mer i ISS Facility Services pressrum på MyNewsdesk -->

• stora property-priset
  • brostaden