Terrasser och vinbarer för att njuta av de katalanska vinerna

Terrasser och vinbarer för att njuta av de katalanska vinerna

Katalonien är fortfarande ditt hem, för i Katalonien handlar allt om vin, både inåt landet som vid kusten, både i byarna och städerna.

Den nya vinbaren Abadal (http://abadal.net/tasting-wine-bar/), ett idealiskt förslag för att ta ett glas vin och ett litet tilltugg i den friska luften, i en avslappnad miljö tillsammans med några oförglömliga vyer av landskapet som omger den här vinboden som verkligen är kännetecknande för Pla de Bages. Allt detta med alla nödvändiga säkerhetsprotokoll som går i linje med den nya normen för att garantera besökarens hälsa. Det är därför nödvändigt att man först gör en reservation för att kunna besöka platsen.

I samma vinregion kan du prova på vinerna från vinboden Oller del Mas (https://ollerdelmas.com/en/restaurant-2/wine-bar/). Den har en yttre terrass där du kan se ut över berget Montserrat - symbol för det obligatoriska besöket om du vill upptäcka mer av Katalonien. Det finns dessutom olika förslag för att täcka hela dagen, från middagstid till de tidiga morgontimmarna; fredagar och lördagar med livemusik.

Vid D.O. Penedès stöter vi på Jardins de Codorníu, en naturplats som omger denna gamla vingård, som blev utsedd till nationalhistoriskt konstmonument, där du kan prova på ett glas cava och provsmaka Cal Blays lokala gastronomi. Cal Blay är ett lokalt välkänt företag med 40 års historia. Reservation krävs.Vi har dessutom Penedès, där du utan reservation kan upptäcka Cava Bar de Cellers Carol Vallès (https://cellerscarol.com/cava-bar/?lang=en_EN). Dess terrass och andra externa ytor gör den till den perfekta platsen för att andas frisk luft, slappna av och njuta av helgens tilltugg med ett brett utbud av ostar, lokala patéer samt ett glas, eller en flaska, av dess bubblande produkter.

Ett annat alternativ att tänka på är det nyöppnade Jardí Restaurant El Celleret som ägs av familjen Torres. Vid den symboliska gården La Plana, bland vinrankor och utsikt över Montserrat har man påbörjat ett nytt initiativ för att man ska kunna njuta av vingastronomin, med alla rekommenderade säkerhetsåtgärder som getts av hälsomyndigheterna.